Cancerfonden: Se upp för den farliga vårsolen

Att solens strålar kan orsaka cancer vet de allra flesta, ändå är det få som skyddar sig tillräckligt. Huden har inte hunnit bygga upp något eget skydd så här tidigt på säsongen, det är därför lättare att bränna sig nu och extra viktigt att skydda sig.

Hudcancer är den cancerdiagnosgrupp som ökar mest enligt Cancerfonden. Kopplingen mellan solning och hudcancer är jämförbar med den mellan rökning och lungcancer. Men nästan alla som får behandling tidigt blir friska.

- Jag vill verkligen uppmana till att följa rekommendationerna och skydda sig själv och sina barn. Om alla gjorde det så skulle vi över tid se betydligt färre fall av hudcancer, säger Elizabeth Johansson, sakkunnig på Cancerfonden.

– Solen är som starkast mellan klockan 11 och 15 på dagen. Försök då att leta dig in i skuggan och skydda huden med kläder, och om inte det går använd solskyddsmedel. Detta är lika viktigt nu under våren som under varma och soliga sommardagar, fortsätter Elizabeth Johansson.

För alla former av hudcancer är solens UV-strålning den stora riskfaktorn och det viktigaste skyddet är således sunda solvanor. Vare år får 35 000 – 40 000 personer den mer lindriga formen av hudcancer, basalcellscancer. Utöver det får 4 200 personer i Sverige den allvarligare formen malignt melanom. Av dessa avlider 500 personer varje år. Ytterligare 7 500 personer drabbas och 100 personer avlider årligen av annan hudcancer, huvudsakligen skivepitelcancer.

Håll koll på födelsemärken

Mer än 85 procent av alla patienter med malignt melanom i huden botas tack vare att melanomet upptäcks tidigt och därmed inte har hunnit sprida sig. Det är viktigt att hålla koll på sin hud och att söka läkare vid misstänkta hudförändringar. Hudcancertyperna basalcellscancer och skivepitelcancer är ännu vanligare än malignt melanom, men är i regel enklare att bota.

– Man ska vara uppmärksam på ett sår som inte läker, ett födelsemärke som ändrar färg eller form och som är oregelbundet i kanterna. Om man upptäcker något sådant så ska man ta kontakt med sjukvården, säger Elizabeth Johansson.

Läs mer om hudcancer här

Cancerfondens rekommendationer:

· Sök skugga mellan klockan 11 och 15. Undvik solen när den är som starkast. Stanna inomhus eller var i skuggan under dessa timmar. Barn under ett år bör inte utsättas för direkt solljus.

· Skydda huden med kläder. Var speciellt noga med att skydda barn mot solen med kläder. En långärmad tröja, ett par sköna byxor och en solhatt räcker bra som skydd.

· Använd solskyddsmedel med hög faktor där kläder inte skyddar. Detta minskar risken för hudskador, förutsatt att man inte förlänger tiden i solen. Använd vattenfast solskyddsmedel med hög faktor (minst 30) och som skyddar mot både UVA- och UVB-strålning. Det är viktigt med ett tjockt lager om det ska ha någon effekt. Upprepa efter några timmar eller efter bad.

· Sola inte solarium. Solning i solarium kan precis som naturlig solning ge upphov till hudcancer. Extra farligt är det för barn och ungdomar.

Frida Ekberg

PR och prevention

Frida.ekberg@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.​ ​ Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.​ ​ Vi är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har vi delat ut 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.​ ​ Tack vare forskningens framsteg överlever i dag två av tre som får cancer. Vi har kommit långt, men vi är inte framme än.​ #tillsammansmotcancer www.cancerfonden.se

Snabbfakta

Nu kommer värmen och solen, men det är just på våren som det är extra viktigt att skydd huden. Cancerfondens råd för att undvika hudcancer.

- Jag vill verkligen uppmana till att följa rekommendationerna och skydda sig själv och sina barn. Om alla gjorde det så skulle vi över tid se betydligt färre fall av hudcancer.
Elizabeth Johansson, sakkunnig på Cancerfonden.