Cancerfonden delar ut 391 miljoner kronor till svensk cancerforskning

Cancerfonden fortsätter att vara den ojämförligt största finansiären av svensk cancerforskning. Under 2012 kommer drygt 391 miljoner kronor att fördelas till forskningsprojekt runt om i Sverige. Bland de forskare som tilldelas forskningsanslag märks bland annat Tina Dalianis, professor vid Karolinska Institutet i Stockholm som under den kommande treårsperioden får tre miljoner kronor i anslag för sin forskning.

- Det var väldigt roligt att få höra att Cancerfonden i år speciellt intresserat sig för min grupps forskning och vi är hedrade och mycket glada för det stöd vi får, säger Tina Dalianis.

Tina Dalianis och hennes forskargrupp arbetar med studier på humant papillomvirus (HPV) i tonsillcancer och tungbascancer.

- Vi har visat att HPV finns i tonsillcancer och tungbascancer och att dessa tumörer ökar på grund av HPV-infektion. Vi har också visat att patienter med HPV-positiv tonsill och tungbascancer har bättre prognos än de med HPV-negativ cancer tonsillcancer och tungbascancer.

Behandling av tonsillcancer och tungbascancer har i likhet med all huvudhalscancer intensifierats på grund av dess dåliga prognos vilket ger fler svåra biverkningar för patienterna.

- Nu vill vi hitta biomarkörer som med HPV kan förutsäga hur tumörerna svarar på behandling och vilken behandling som passar bäst för varje enskild patient, för förbättrad överlevnad och livskvalitet, säger Tina Dalianis.

Professor Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd, är imponerad över nivån på svensk cancerforskning.

– Tack vare testamenten och gåvor från privatpersoner och företag kan vi under 2012 dela ut över 391 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Forskningsmedlen går till de allra bästa projekten i Sverige och det är både roligt och stimulerande att se att vi har så hög kompetens bland forskarna inom området, säger Bengt Westermark.

*Totalsumman 391 miljoner kronor avser förutom forskningsprojekt huvudsakligen forskartjänster, stipendier och vårdutvecklingsprojekt för vårdpersonal.

Under de 60 år som Cancerfonden varit verksam har hela 7 miljarder kronor gått till den svenska cancerforskningen.

För mer information, kontakta:
Jacob Lagercrantz, PR-ansvarig, Cancerfonden Tfn 08-677 10 60 eller e-post jacob.lagercrantz@cancerfonden.se

Lars-Gunnar Ericson pressekreterare, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post lars-gunnar.ericson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag