Cancerfonden delar ut 50 miljoner kronor till Göteborgs universitet

Cancerfonden delar nu ut rekordsumman 396 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Av dem får Göteborgs universitet närmare 50 miljoner kronor nästa år. En av forskarna som tar del av forskningsstödet är Caterina Finizia, professor och öron-näsa-halsläkare, vid Göteborgs universitet.

– Med hjälp av det här fina anslaget från Cancerfonden kan vi utveckla bättre rehabiliteringsmetoder för huvud-halscancerpatienter. Vår forskningsgrupp arbetar med patienten utifrån ett helhetsperspektiv och genom ett multidisciplinärt rehabiliteringsprogram vill vi öka den här utsatta patientgruppens livskvalité, säger Caterina Finizia.

Varje år drabbas 1 300 personer i Sverige av diagnosen huvud-halscancer. Efter cancerbehandlingen får närmare 50 procent av patienterna svårigheter att svälja och gapa. Andra problem som uppstår kan röra andning, smärta, förändrad smak och lukt, eller att talförmågan påverkas negativt. Dessa sidoeffekter har fysiska, sociala och emotionella dimensioner som skapar avsevärt lidande för patienten.

Professor Caterina Finizia får nu 800 000 kronor per år i tre år för att studera hur patienter med huvud-halscancer kan få ett bättre liv efter cancerbehandling. I projektet vill forskarna tidigt hitta de patienter som drabbas av komplikationer och med hjälp av olika insatser, exempelvis röst-, lukt-, gap- och sväljrehabilitering, se om problemen minskar. För att kunna ge bättre och mer individuell behandling kommer forskarna också att med hjälp av frågeformulär fånga upp patienternas egen upplevelse av sjukdom och behandling.

– Vår målsättning är att ta fram effektivare behandlingsmetoder som kan ersätta dagens ofta bristfälliga rutiner. Det kommer att leda till förbättrad funktion och livskvalité för patienterna, säger Caterina Finizia.

– Behandling av cancerpatienter slutar inte när åtgärderna mot själva tumörcellerna är genomförda. Det gäller att utveckla rehabilitering och andra åtgärder i syfte att förbättra livskvaliteten, och detta vårdvetenskapliga projekt är ett utmärkt exempel på denna viktiga forskning, säger Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd.

Cancerfondens anslagsutdelning

Rekordutdelningen på 396 miljoner kronor går till 480 olika forskningsprojekt, pengar som betalas ut till universiteten och de olika forskningsprojekten under nästa år. Av de 396 miljoner som delas ut går 141 miljoner kronor till nya ansökningar. Resterande 255 miljoner går till forskningsprojekt som Cancerfonden beviljat sedan tidigare år. Totalt under året delas 447 miljoner kronor ut till svensk cancerforskning.

Fördelningen av Cancerfondens forskningsanslag utses i nationell konkurrens. Det innebär att Cancerfonden låter alla forskningsprojekt konkurrera med varandra oberoende av cancerform. De främsta forskningsprojekten får anslag, det vill säga de med störst chans att nå framgångsrika resultat. Anslagsutdelningen som sker i november varje år är Cancerfondens största utdelning.

För mer information vänligen kontakta

Sofia Guerrero, pressekreterare Cancerfonden, 076-814 74 43, sofia.guerrero@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år närmare 500 forskningsprojekt.

Caterina Finizia, professor vid Göteborgs universitet
Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd