Cancerfonden delar ut en miljon kronor till Örebro universitet

Cancerfonden delar nu ut rekordsumman 396 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Av dem får Örebro universitet drygt en miljon kronor nästa år. En av forskarna som tar del av forskningsstödet är Katja Fall, läkare och docent vid Örebro Universitetet, för sin forskning om prostatacancer.

– Med hjälp av anslaget från Cancerfonden hoppas vi kunna få fram ny kunskap om hur utredningstidens längd vid misstanke om prostatacancer påverkar stressbördan hos patienterna. Vi kommer även att undersöka om det finns ett samband mellan stressreaktionen och faktorer kopplade till canceröverlevnad, säger Katja Fall.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform och 2014 fick närmare 11 000 män ett prostatacancerbesked. Att vänta på att få besked om huruvida man har cancer eller inte kan vara kopplat till stark psykisk stress. En patientgrupp som i dag får vänta särskilt länge på utredning och provsvar är män med misstänkt prostatacancer.

För att kartlägga stressbördan under utredningstiden får docent Katja Fall 500 000 kronor per år i två år av Cancerfonden. Forskarna ska göra en studie med 2 400 män där de mäter nivåerna av stresshormonet kortisol i saliv och hårprover. De vill här undersöka om påskyndad utredning, med kortare utredningstid, minskar de fysiska och psykiska stressnivåerna. På längre sikt vill de även ta reda på om stressreaktionen i sig har någon betydelse för hur tumörsjukdomen utvecklas.

– Forskning som ökar kunskapen om de psykiska påfrestningar som uppstår under utredningstiden vid misstanke om cancer är viktig. Om det visar sig att stressreaktionen påverkar sjukdomsförloppet kan har vi större möjligheter att förbättra förutsättningarna genom förebyggande åtgärder, säger Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd.

Cancerfondens anslagsutdelning

Rekordutdelningen på 396 miljoner kronor går till 480 olika forskningsprojekt, pengar som betalas ut till universiteten och de olika forskningsprojekten under nästa år. Av de 396 miljoner som delas ut går 141 miljoner kronor till nya ansökningar. Resterande 255 miljoner går till forskningsprojekt som Cancerfonden beviljat sedan tidigare år. Totalt under året delas 447 miljoner kronor ut till svensk cancerforskning.

Fördelningen av Cancerfondens forskningsanslag utses i nationell konkurrens. Det innebär att Cancerfonden låter alla forskningsprojekt konkurrera med varandra oberoende av cancerform. De främsta forskningsprojekten får anslag, det vill säga de med störst chans att nå framgångsrika resultat. Anslagsutdelningen som sker i november varje år är Cancerfondens största utdelning.

För mer information vänligen kontakta

Sofia Guerrero, pressekreterare Cancerfonden, 076-814 74 43, sofia.guerrero@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år närmare 500 forskningsprojekt.

Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd
Katja Fall, docent vid Örebro universitet