Cancerfonden delar ut rekordsumma: 316 miljoner kronor – extra satsning inom prostatacancerområdet

Cancerfondens forskningsnämnd har beslutat vilka forsknings¬projekt som får anslag under 2008. Totalt får projekten, forskartjänster med mera dela på 316 miljoner kronor, vilket är mer än någonsin. Nytt för i år är en extra satsning på forskning kring prostatacancer, genom finansiering av tre nya forskartjänster.

Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning och har inga statliga bidrag, utan är helt beroende av frivilliga gåvor från privatpersoner och företag för sin verksamhet. Gåvor som nu gjort det möjligt att dela ut över 300 miljoner kronor till viktiga forskningsprojekt som bidrar till att bekämpa cancer och förbättra vården för cancerpatienterna.

Beslutet är den sista fasen i en ansöknings- och urvalsprocess som har pågått under hela året via åtta olika prioriteringskommittéer. Totalt får drygt 400 projekt del av anslagen och där ingår både nya projekt och tidigare beviljade forskningsprojekt som nu får fortsatt stöd. Förutom beviljade projektansökningar satsar Cancerfonden på prostatacancer och finansierar därför även tre forskartjänster inom området.

– Det är första gången som Cancerfonden gör en riktad satsning på tjänster inom prostatacancer¬området, säger Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd. Det kommer att ge ett lyft för prostatacancerforskningen och ger förutsättningar för området att växa än mer. Vi har många bra prostatacancerforskare i Sverige och vill stimulera till ännu mer forskning inom detta viktiga område, där det bland annat behövs mer kunskap om olika behandlingsalternativ för olika stadier av prostatacancer, avslutar han.

[Se bifogad nyhetsgrafik för hur anslagsutdelningen går till]

Regional fördelning av de nya cancerforskningsprojekten (drygt 115 miljoner kronor):
Stockholm: 52,2 miljoner kronor
Uppsala: 23,4 miljoner kronor
Malmö/Lund: 13,4 miljoner kronor
Göteborg: 11,4 miljoner kronor
Umeå: 10,7 miljoner kronor
Linköping: 4,1 miljoner kronor
Gävle: 0,5 miljoner kronor

Läs mer om beviljade projekt på cancerfonden.se/fov
– Att dela ut anslag till forskning är en ansvarsfull och svår uppgift. Cancerfonden ser det som sin skyldighet gentemot bidragsgivarna att stödja de bästa projekten i nationell konkurrens, oavsett cancerform, förklarar Bengt Westermark.