Cancerfonden satsar på återväxten av unga forskare

I dag beslutade Cancerfondens forskningsnämnd att nio cancerforskare ska få anslag för finansiering av tjänst, nämligen tre Young Investigator Awards, fem postdoktortjänster samt en klinisk cancerforskartjänst. Konkurrensen om de nio tjänsterna var hård. Totalt fick forskningsnämnden in 203 ansökningar.

De tre forskarna som har tilldelats Young Investigator Award är redan i dag framgångsrika och deras forskning behandlar frågor som är centrala för cancerforskningen både i Sverige och internationellt. Det gäller framförallt frågor inom grundforskning med betydelse för cancer.

- Vi ser att de yngre forskarna arbetar med högaktuella frågeställningar inom grundforskningen. Jag kan konstatera att återväxten bland våra cancerforskare ser mycket god ut, säger professor Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd.

Totalt fick forskningsnämnden in 203 ansökningar varav nio blev beviljade tjänst. Forskningsnämnden delar i år totalt ut cirka sex miljoner kronor för dessa tjänster:

Young Investigator Awards har tilldelats Karin Lindkvist vid Göteborgs Universitet, Göran Jönsson vid Lunds universitet samt Peyman Björklund vid Uppsala universitet.

Postdoktortjänsterna har beviljats Caroline Wigerup, Lunds universitet, Jai Prakash, Karolinska Institutet, Lovisa Lundholm, Karolinska Institutet, Vedrana Tabor, Karolinska Institutet, Sara Ahlgren, Uppsala Universitet.

Lisa Rydén vid Lunds Universitet har beviljats halvtid för en klinisk cancerforskartjänst.

FAKTA:
Young Investigator Award (6 år):

Syftet är att rekrytera disputerade cancerforskare som vill etablera eget forskningsprogram och ge dem möjlighet att under en längre period på heltid ägna sig åt cancerforskning.
Postdoktortjänst (3 år):
Syftet är att främja cancerforskningen genom att rekrytera framgångsrika, yngre forskare till området.
Klinisk cancerforskartjänst  (6 år) (halvtid)
Syftet är att rekrytera kliniskt verksamma, disputerade cancerforskare som vill etablera eget forskningsprogram.

Läs mer på www.cancerfonden.se/fov

För ytterligare information, kontakta:
Jacob Lagercrantz, PR-ansvarig Cancerfonden, telefon 08-677 10 60 eller e-post jacob.lagercrantz@cancerfonden.se

Inger Söderholm, t.f. pressansvarig, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post inger.soderholm@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. cancerfonden.se