Cancerfonden skuggar politiker i Almedalen

Hudcancer är den cancerform som ökar mest. Antalet fall av malignt melanom har fördubblats på drygt tio år. För att lyfta frågan kommer Cancerfonden att “skugga” politiker i Almedalen i sommar. –  Den här dystra utvecklingen måste vända, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Cancerfonden.

När Sveriges politiker och opinionsbildare samlas i Almedalen är solen som starkast på året. Att skydda sig mot solens strålar är livsviktigt, därför erbjuder Cancerfonden i år en “Skuggakut” för politiker och andra Almedals-besökare. Ett antal livvakter utrustade med paraplyer som ger skugga kommer att finnas på plats 30 juni till 2 juli.

Boka en av livvakterna i Skuggakuten till en politiker, kollega eller vän via Twitter och hashtaggen #skuggakuten @cancerfonden eller i Apotekets monter i hamnen i Visby. Det går självklart bra att boka Skuggakuten till sig själv.

Hudcancer fortsätter att öka dramatiskt och det beror på våra solvanor. Med Skuggakuten vill vi med glimten i ögat erbjuda ett sätt att skydda sig mot solen samtidigt som vi vill sprida kunskap om hudcancer, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Cancerfonden.

Skuggakuten är på plats i Almedalen 30 juni till 2 juli och kommer även att besöka Båstad 23 till 25 juli.

Om hudcancer
- 3 300 personer drabbas varje år av malignt melanom, den allvarligaste formen av hudcancer
- Varje år dör 500 personer i malignt melanom, det är dubbelt så många som i trafiken
- 5 700 personer drabbas av hudcancerformen skivepitelcancer varje år
- 30 000 – 35 000 personer får diagnosen basalcellscancer varje år

För mer information vänligen kontakta:
Johanna Faijersson,PR- och pressansvarig Cancerfonden
Tel: 08-677 10 04  Mobil: 076-814 74 04
johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden över 450 forskningsprojekt. Cancerfonden har inget statligt stöd utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.

Hudcancer fortsätter att öka dramatiskt och det beror på våra solvanor. Med Skuggakuten vill vi med glimten i ögat erbjuda ett sätt att skydda sig mot solen samtidigt som vi vill sprida kunskap om hudcancer.
Stefan Bergh, generalsekreterare Cancerfonden