Cancerfonden skuggar tennisproffs och turister i Båstad

Hudcancer är den cancerform som ökar mest. Antalet fall av malignt melanom har fördubblats på drygt tio år och det beror på våra solvanor. För att lyfta frågan kommer Cancerfonden att skicka livvakter som erbjuder “skuggning” i Båstad under tennisveckan.
– Den dystra utvecklingen måste vända, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Cancerfonden.

När tennisintresserade, kända profiler och sommarturister samlas i Båstad är solen som starkast på året. Att skydda sig mot solens strålar är livsviktigt, därför erbjuder Cancerfonden i år en “skuggakut” för besökarna. Ett antal livvakter utrustade med solsäkra paraplyer som ger skugga kommer att finnas på plats 23-25 juli.

Hudcancer fortsätter att öka dramatiskt och det beror på våra solvanor. Med Skuggakuten vill vi med glimten i ögat erbjuda ett sätt att skydda sig mot solen samtidigt som vi vill sprida kunskap om hudcancer, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Cancerfonden.

Boka en av livvakterna i Skuggakuten till dig eller en vän via Twitter och hashtaggen #skuggakuten @cancerfonden med önskad tid, eller i Cancerfondens monter i Tennisgallerian. Skuggakuten är på plats i Båstad 23-25 juli.

Om hudcancer
-          3 300 personer drabbas varje år av malignt melanom, den allvarligaste formen av hudcancer
-          Varje år dör 500 personer i malignt melanom, det är dubbelt så många som i trafiken
-          5 700 personer drabbas av hudcancerformen skivepitelcancer varje år
-          30 000-35 000 personer får diagnosen basalcellscancer varje år

För mer information vänligen kontakta:
Alexandra von Melen, medieansvarig på Cancerfonden
Tel: 08-677 10 74 Mobil: 076-814 74 74
alexandra.vonmelen@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden över 450 forskningsprojekt. Cancerfonden har inget statligt stöd utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.

Den dystra utvecklingen måste vända.
Stefan Bergh, Generalsekreterare på Cancerfonden
Hudcancer fortsätter att öka dramatiskt och det beror på våra solvanor. Med Skuggakuten vill vi med glimten i ögat erbjuda ett sätt att skydda sig mot solen samtidigt som vi vill sprida kunskap om hudcancer.
Stefan Bergh, generalsekreterare på Cancerfonden