Cancerfonden välkomnar EU:s nya tobaksdirektiv

I dag presenteras EU:s uppmärksammade tobaksproduktdirektiv. Cancerfonden beklagar att neutrala cigarettpaket och exponeringsförbud inte omfattas av det nya regelverket. Däremot välkomnar vi direktivet om varningsbilder och förbudet mot smaktillsatser som choklad och vanilj i cigaretter.

– Äntligen visar EU-kommissionen handlingskraft. Det nya direktivet visar att vi medlemsländer nu tar upp kampen mot tobaksindustrins arbetsmetoder för att få unga att börja röka. Där tobaksindustrin använder just smaktillsatser och attraktivt utformade cigarettpaket för att locka unga till rökning. Det är en seger, säger Cancerfondens generalsekreterare Stefan Bergh.

Stefan Bergh fortsätter:

– Nu vill vi se att tobaksdirektivet införs i Sverige snarast och blir en del av svensk lagstiftning. Vi har inte råd att vänta när 16 000 ungdomar börjar röka varje år, vi måste stoppa nyrekryteringen nu.

Tobaksdirektivet omfattar:

• Förbud om att tillsätta tydliga smaksättare i tobaksprodukter, så som vanilj och fruktsmak
  • Varningsbilder och varningstext som täcker hela 75 procent av förpackningens framsida och baksida
  • Standardiserad form av cigarettpaket
  • Standardiserad form av själva cigaretterna

Tobaksdirektivet saknar:

• Neutrala paket – ”plain packaging” - för alla cigaretter i samma färg och utan varumärkets logotyp eller typsnitt, på samma sätt som Australien beslutat och infört sedan 1 december i år
  • Exponeringsförbud, vilket innebär att all tobak måste säljas i dolda skåp och inte får marknadsföras till konsumenten vid butikens kassor

– Vår förhoppning in i det sista var att EU skulle följa Australiens exempel och införa så kallad ”plain packaging”, det som kallas neutrala cigarettpaket. Detta tillsammans med exponeringsförbud och kontinuerliga prishöjningar är de idag mest effektiva medel vi har för att minska rökningen, avslutar Stefan Bergh.

Fakta om rökning och cancer:

• 12,7 procent av alla cancerfall i Sverige beror på rökning
  •  6 500 personer i Sverige drabbas av cancer relaterad till rökning varje år
  • 17 procent av alla dödsfall i cancer är orsakade av rökning
  • 4 000 personer dör årligen i cancer orsakad av rökning

Det viktigaste var och en kan göra för att förebygga cancer är att inte börja röka eller att sluta.

För mer information vänligen kontakta:

Lars-Gunnar Ericson, PR- och pressansvarig Cancerfonden
Tel: 08-677 10 38 Mobil: 0768-14 74 38
lars-gunnar.ericson@cancerfonden.se

Johanna Faijersson, pressekreterare Cancerfonden
Tel: 08-677 10 04 Mobil: 076-814 74 04
johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag

Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare