• Cancerfonden/

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj slog rekord – svenska folket bidrog med 56 miljoner till kampen mot bröstcancer

Rosa Bandet-kampanjen, som pågått under oktober, avslutades den 30 oktober med en tv-gala. Galan direktsändes i TV3 och blev en succé. Insamlingen drog in 56 miljoner och överträffade därmed med råge målet på 42 miljoner kronor. Pengarna kommer att gå till att bekämpa bröstcancer.

– Det är fantastiskt. Tack alla som bidragit, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare på Cancerfonden. Vi har en vision om att cancer ska kunna botas och har ett nytt mål för bröstcancer - att 90 procent av kvinnorna som får diagnosen år 2015 ska överleva sin sjukdom. Och det är dit pengarna ska gå, för att vi ska kunna nå vårt mål, avslutar Ursula Tengelin.

Programledare för galan var Renée Nyberg och Hasse Aro och på scen uppträdde Paul Potts, Moneybrother, Sonja Aldén och Footloose-gänget med Måns Zelmerlöv, Anna Sahlene och Peter Johansson. Artisternas medverkan blandades med både humoristiska och allvarliga inslag. Bland annat fick tittarna träffa kvinnor som drabbats av bröstcancer och deras anhöriga.

– Jag vill tacka våra tittare och alla andra som har skänkt pengar till Rosa Bandet och på så sätt bidragit till livsviktig forskning. Våra många kvinnliga tittare gör det särskilt angeläget för oss på TV3 att delta i Rosa Bandet-kampanjen. Det är mycket roligt att se att intresset för kampanjen och galan växer för varje år som går, säger Anders Knave, programchef på TV3.

Rosa Bandet-kampanjen invigdes den 1 oktober då socialminister Göran Hägglund lyste upp Globen rosa. Under oktober har kampanjen pågått med olika aktiviteter över hela landet. Företag och privatpersoner har startat egna nätinsamlingar, föreningar har sålt rosa bandet och företag har bidragit på olika sätt, bland annat genom Rosa Lördag, svenska handlarnas bidrag till cancerforskningen.

Högupplösta bilder från galan finns att hämta på cancerfonden.se/galabilder

För mer information kontakta:
Rebecka Blomberg, pressansvarig, Cancerfonden, tel 08-677 10 38, 0768-14 74 38 eller e-post rebecka.blomberg@cancerfonden.se
Maria Hellström, projektledare press TV3, tel 08-562 023 47, 073-699 23 47 eller e-post maria.hellstrom@tv3.se

Besök cancerfonden.se/rosabandet för mer information om Rosa Bandet och bröstcancer.