Fem Lundaforskare tilldelas anslag från Cancerfonden.

Varje år finansierar Cancerfonden svenska forskartjänster och i år har fem Lundaforskare tilldelats anslag till forskarlön av Cancerfonden.

Cancerfondens forskningsnämnd har nu beslutat vilka forskare som får anslag till finansiering av sin lön av Cancerfonden. De olika anslagen riktar sig till forskare i olika steg i karriären.

- Konkurrensen om Cancerfondens forskartjänster var stor. Det är glädjande att se att det finns så många som vill ta sin forskning vidare – både från unga lovande och mer etablerade forskare, och det är bra för Sverige som forskningsnation, säger professor Klas Kärre, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd.

Kajsa Paulsson
har tilldelats Senior Investigator Award. Hon forskar om olika typer av cancer där cellerna har för många eller för få kromosomer. På så sätt hoppas hon förstå de grundläggande mekanismer som styr utvecklingen av cancerceller och därmed kunna hitta verktyg för att bättre anpassa behandling för varje enskild patient.

-          Anslaget från Cancerfonden gör att jag kan planera mer långsiktigt, det betyder väldigt mycket för vår forskning. Och för mig personligen är det förstås jätteroligt att få ett sådant erkännande! säger Kajsa Paulsson.

Cristian Bellodi har tilldelats Young Investigator Award. Hans forskning handlar om små RNA-molekyler och deras koppling till cancer. RNA är en form av budbärarmolekyl som behövs när proteiner bildas. De små RNA-molekyler som Cristian Bellodi studerar bildas ofta i mindre utsträckning vid cancer. Exakt vad detta innebär återstår att bevisa men hans hypotes är att de har en viktig roll för att stoppa cancerutveckling.

Fredrik Liedberg har tilldelats en klinisk forskartjänst. Han forskar om urinblåsecancer och undersöker bland annat om snabbspår för utredning av personer som har blod i urinen kan göra att cancerdiagnosen inte fördröjs, vilket ofta är fallet i dag. Han testar även om en operation genom urinröret kan minska risken för återfall samt försöker hitta mer exakta sätt att förutsäga cancerns utveckling och hur patienterna svarar på behandling.

Sophia Zackrisson har tilldelats en klinisk forskartjänst. Hon utvärderar om en ny metod, tomosyntes, är bättre på att hitta bröstcancer än dagens mammografi. Detta görs i en studie som omfattar 15 000 kvinnor i Malmö. En förhoppning är även att tomosyntes kan bidra till att fler deltar i screening eftersom metoden är bekvämare då bröstet inte behöver klämmas ihop.

Elin Jaensson Gyllenbäck har tilldelats en postdoktortjänst. Hennes forskning syftar till att få förståelse för hur fosters och vuxna människors stamsceller skiljer sig åt. Den kunskapen kommer att vara till hjälp för att använda immunförsvaret i cancerbehandling.

Cancerfondens styrelse har för år 2015 avsatt 430 miljoner kronor till svensk cancerforskning, det är en ökning med sexton miljoner sedan föregående år. Nästan 40 av dessa miljoner går till forskningstjänster och forskarmånader.

Jennifer Troeng, pressekreterare Cancerfonden
08-677 10 43 alt. jennifer.troeng@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år cirka 450 forskningsprojekt.