Göran Hägglund föreslås bli ny ordförande för Cancerfonden

Cancerfondens valberedning föreslår att Göran Hägglund väljs till ordförande för Cancerfonden. Den tidigare socialministern kommer då efterträda Wanja Lundby-Wedin som lämnar sitt uppdrag efter nio år.

Cancerfonden har stor betydelse för svensk cancerforskning och cancervård. Jag är stolt över att få möjlighet att bidra till en verksamhet som är så viktig för människors liv och hälsa, säger Göran Hägglund.

Wanja Lundby-Wedin har varit ordförande i tre mandatperioder (9 år), vilket är den maximala tiden en ordförande kan sitta. Valberedningen har letat efter en efterträdare som har ett brett samhällsengagemang med erfarenhet från offentlig förvaltning och näringsliv.

- Göran Hägglunds meritlista talar sitt tydliga språk och vi är mycket glada att kunna föreslå honom som ny ordförande. Han har den erfarenhet och kunskap som krävs för att leda styrelsens arbete inom komplexa verksamhetsområden, säger Teddy Falkenek som är ordförande för Cancerfondens valberedning.

Göran Hägglund var partiledare för Kristdemokraterna mellan 2004 och 2015 och socialminister mellan 2006 och 2014. Han är för närvarande bland annat ordförande för Systembolaget och konsult på kommunikationsbyrån Reform Society. Göran Hägglund är också ledamot i Postkodföreningens styrelse, men lämnar detta uppdrag under maj månad.

Valet av ny ordförande sker på Cancerfondens huvudmannamöte den 20 maj.

Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap och påverka beslutsfattare, arbetar Cancerfonden för att färre ska drabbas av cancer och fler ska överleva.

David Holm Gatica