Göran Hägglund vald till ny ordförande för Cancerfonden

Göran Hägglund valdes idag till ny ordförande för Cancerfonden. Den tidigare socialministern efterträder Wanja Lundby-Wedin som lämnar sitt uppdrag efter nio år.

- Cancerfonden har stor betydelse för svensk cancerforskning och cancervård. Jag är stolt över att få möjlighet att bidra till en verksamhet som är så viktig för människors liv och hälsa, säger Göran Hägglund.

Göran Hägglund var partiledare för Kristdemokraterna mellan 2004 och 2015 och socialminister mellan 2006 och 2014. Han är för närvarande bland annat ordförande för Systembolaget och konsult på kommunikationsbyrån Reform Society. Göran Hägglund är också ledamot i Postkodföreningens styrelse, men lämnar detta uppdrag under maj månad.

För mer information kontakta:
Ellinor Prawitz
+46 76-111 42 19
ellinor.prawitz@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer

Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut 12 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige.

#tillsammansmotcancer