Handla rosa i oktober

Under oktober månad fylls butiker runt om i landet av rosa produkter. I år är det många företag som tillsammans säljer över 100 rosa produkter till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Det är allt från rosa rattmuffar till mascara.

Den 1 oktober startar Rosa Bandet-kampanjen med ljusmanifestationer runt om i landet. Hela Sverige färgas rosa under oktober månad och avslutas med en direktsänd gala i TV3 den 28 oktober.

En mängd nya rosa produkter och tjänster finns ute i handeln i oktober till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Då säljs bland annat rosa diskborstar, bh:ar, flingor, rosa rattmuffar och rosa elektriska skruvdragare. Lindex har en ny Pink Collection designad av Narciso Rodriguez. Det finns duschkrämer, rosa bäddmadrasser, näsdukar, rosa Lypsyl, rosa kuddar, rosa tofflor, rosa Twinings te och mycket mer.

– Genom våra sponsorers stora engagemang i  Rosa Bandet-kampanjen får vi hjälp att sprida kunskap om bröstcancer och dessutom samla in mer pengar till fortsatt cancerforskning. Alla kan enkelt bidra till cancerforskning genom att köpa en rosa produkt eller tjänst, säger Ulrika Svensson, projektledare för Rosa Bandet-kampanjen.

Årets rosa band är designat av Liselotte Watkins, en av Sveriges mest uppskattade modeillustratörer. Liselotte har skapat ett 70-talsinspirerat mönster som hyllar brösten på ett glatt och positivt sätt. Cancerfondens rosa band kostar 25 kronor och kan bland annat köpas på ICA, Lindex , Apoteket och Clas Ohlson under oktober månad.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar bröstcancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om sjukdomen och väcka opinion. Sedan starten 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 265 miljoner kronor till cancerforskning. Under denna period har Cancerfonden delat ut totalt 274 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning.

Varje år får cirka 7 000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. Det innebär att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet. Tack vare forskningens framsteg botas i dag 80 procent av alla kvinnor i Sverige som får bröstcancer. Cancerfondens mål är att alla ska överleva – ett mål som bara kan bli verklighet genom framgångsrik forskning.

Bilder på årets rosa produkter finns på  http://cancerfonden.se/rosaprodukter

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. cancerfonden.se