Handla rosa och stöd livsviktig cancerforskning

Under Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i oktober kan du stödja cancerforskningen genom att göra dina vardagsinköp till förmån för Cancerfonden. Flera butiker fyller sina butikshyllor med rosa produkter där en del av försäljningen går till Cancerfonden.

Rosa produkter säljs av bland annat ICA, Apotek Hjärtat, Lindex och Interflora. Klä dig i mjuk velour från Lindex Pink Collection och börja morgonen med mjölk från ICA:s rosa mjölkförpackning. Beställ en vacker rosa bukett från Interflora som ger glädje i höstmörkret och lägg till ett rosa band och ett armband. Under hösten kan Apotek Hjärtats prisvinnande pappersnäsdukar komma väl till pass.

– Genom att välja rosa produkter under oktober bidrar vi tillsammans till den livsviktiga cancerforskningen. Det är ett fint exempel på hur vi alla på ett enkelt sätt i vardagen kan göra skillnad, för att vi snabbare ska nå vårt mål att färre drabbas och fler överlever cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Ett urval av årets rosa produkter

• Lindex Barn Hood tröja Bouclé 249 kr, varav 10% går till Cancerfonden. Kommer till butik under oktober.

• ICA mellanmjölk, varav 1 kr går till Cancerfonden

• Interfloras bukett Rosa värme, fr. 445 kr, varav 30 kr går till Cancerfonden

• Apotek Hjärtat pappersnäsdukar 25,95 kr, varav 5 kr går till Cancerfonden

• Dove Shower Mousse Rose Oil  rek. pris 39,90 kr, varav 1,50 kr går till Cancerfonden

• TePe GOOD Regular 3-pack 69 kr, varav 3 kr går till Cancerfonden

• Yes diskmedel, varav 1,50 kr går till Cancerfonden

• Wettex Classic 4-pack, varav 1 kr går till Cancerfonden

• Sensodyne Repair and Protect Deep Repair Extra Fresh 75ml rek pris 44,90 kr varav 2 kr går till Cancerfonden

• Ellos Pure Handduk Soft 2-pack 30x50 cm 99 kr, varav 10% går till Cancerfonden

Bilder på ett urval av årets rosa produkter hittar du här.

Bilder på årets designer och Cancerfondens rosa band och armband hittar du här

Mer information om kampanjen finns på www.cancerfonden.se/rosabandet.

Isabell Blomkrantz, isabell.blomkrantz@cancerfonden.se 070-2598300

Följande företag säljer rosa produkter till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2021
ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Ellos, Resurs Bank, Freudenberg Household Products (Vileda/Wettex), L'Oréal Sverige (L'Oréal Paris samt Garnier), Procter & Gamble (Sverige AB) (Swiffer, Herbal Essenses, Oral-B, YES, Pampers, Head&Shoulders, Always, Gillette, Venus), Tree of Pets (Eukanuba, EverClean, Monster kattsand), Din-X, GlaxoSmithKline Consumer Healthcare (Sensodyne), Essity Hygiene and Health (Tena), TePe och Unilever.

Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003, med syfte att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Pengarna som samlas in fördelas till den mest lovande forskningen oavsett cancerform. Under kampanjen fokuserar vi på bröstcancer och frågor med relevans för bröstcancer i vårt kunskapsspridande och opinionsbildande arbete.

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva.  Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag.  Sedan 1951 har vi delat ut drygt 12 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige.