Här är 5 Uppsalaforskare som ska besegra cancer – får 19 miljoner av Cancerfonden

De kommande 30 åren kommer cancerforskningen göra framsteg som vi inte kan föreställa oss. Det menar ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd, Klas Kärre. Nu delar Cancerfonden ut 19 miljoner kronor till fem forskare vid Uppsala universitet vars arbete ska bidra till att besegra cancer.

– Vi har all anledning att känna hopp – forskningen om cancer går framåt och vi har idag utvecklat metoder som för bara några år sedan kändes som ren science fiction. Cancerfonden har varit en stor del i den resan och vi fortsätter nu att finansiera den starkaste forskningen med duktiga forskare, säger Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd.

Storsatsar på strålning
Totalt är det 29 forskare i Sverige som nu får sina forskartjänster finansierade med 117.2 miljoner kronor. Fem av dessa är aktiva vid Uppsala universitet. En av dem är Yumeng Mao som forskar inom immunterapi. Immunterapi är ett stort genombrott i behandlingen av cancer, särskilt vid hudcancerformen malignt melanom. Immunterapi gör kroppens eget immunförsvar mer aktivt så att det kan attackera tumörceller, men tyvärr fungerar behandlingen inte för alla patienter och vid alla cancerformer. Yumeng Mao kommer därför att undersöka en viss typ av immunceller, så kallade myeloida celler, för att hitta nya sätt att aktivera immunförsvaret vid cancer.

– Jag är väldigt glad över att få detta förtroende från Cancerfonden för att fortsätta bedriva min forskning. Vi tror att detta kommer att påskynda utvecklingen av immunterapi vid till exempel bröstcancer och lungcancer, säger Yumeng Mao.

Forskning som gör skillnad
Sedan 1950-talet har Cancerfonden samlat in och delat ut pengar till den främsta cancerforskningen i Sverige. Då, på 50-talet, överlevde en av tre. Idag överlever två av tre.

– Forskningen gör skillnad och jag är glad att vi nu kan dela ut ytterligare över 100 miljoner kronor till forskartjänster. Om forskningen får fortsätta i samma takt som hittills tror jag att vi kan nå långt, vi kan inte föreställa oss de upptäckter forskningen kommer fortsätta göra inom de närmaste 30 åren, säger Klas Kärre.

Så fördelas de 29 forskartjänsterna

Karolinska Institutet: 15 forskartjänster
Lunds universitet: 8 forskartjänster
Uppsala universitet: 5 forskartjänster
Göteborgs universitet: 1 forskartjänst

Här finns en fullständig lista över samtliga forskare som beviljats medel

För mer information kontakta:
Ellinor Prawitz
+46 76-111 42 19
ellinor.prawitz@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer

Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut 12 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige.

#tillsammansmotcancer