Här är Göteborgsforskaren som ska vara med och besegra cancer

De kommande 30 åren kommer cancerforskningen göra framsteg som vi inte kan föreställa oss. Det menar ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd, Klas Kärre. Nu delar Cancerfonden ut 117.2 miljoner kronor till 29 forskare som ska bidra till att besegra cancer. Erik Elias, läkare och forskare vid Göteborgs universitet, är en av dem.

– Vi har all anledning att känna hopp – forskningen om cancer går framåt och vi har idag utvecklat metoder som för bara några år sedan kändes som ren science fiction. Cancerfonden har varit en stor del i den resan och vi fortsätter nu att finansiera den starkaste forskningen med duktiga forskare, säger Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd.

Storsatsar på strålning
Totalt är det 29 forskare i Sverige som nu får sina forskartjänster finansierade med 117.2 miljoner kronor. En av dem är Erik Elias, överläkare vid sektionen för endokrin och sarkom kirurgi vid Göteborgs universitet. Elias studerar så kallade neuroendokrina tumörer som är den vanligaste elakartade tumören i tunntarmen.

– Projektets mål är att bättre förstå varför de neuroendokrina tumörerna uppkommer och vad som styr tillväxt och spridning. Med mer kunskap om cancersjukdomen kan även behandlingen förbättras. Jag är väldigt glad över stödet från Cancerfonden för att kunna bedriva min forskning, säger Erik Elias.

Forskning som gör skillnad
Sedan 1950-talet har Cancerfonden samlat in och delat ut pengar till den främsta cancerforskningen i Sverige. Då, på 50-talet, överlevde en av tre. Idag överlever två av tre.

– Forskningen gör skillnad och jag är glad att vi nu kan dela ut ytterligare över 100 miljoner kronor till forskartjänster. Om forskningen får fortsätta i samma takt som hittills tror jag att vi kan nå långt, vi kan inte föreställa oss de upptäckter forskningen kommer fortsätta göra inom de närmaste 30 åren, säger Klas Kärre.

Så fördelas de 29 forskartjänsterna

Karolinska Institutet: 15 forskartjänster
Lunds universitet: 8 forskartjänster
Uppsala universitet: 5 forskartjänster
Göteborgs universitet: 1 forskartjänst

Här finns en fullständig lista över samtliga forskare som beviljats medel

För mer information kontakta:
Ellinor Prawitz
+46 76-111 42 19
ellinor.prawitz@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer

Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut 12 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige.

#tillsammansmotcancer