Hoppet binder oss samman när Ben Gorham formger Cancerfondens rosa band

Parfymkreatören och entreprenören Ben Gorham är årets designer av Cancerfondens rosa band. Bandet är formgivet som ett slitstarkt rep för att symbolisera hoppet som binder oss samman i kampen mot cancer. Rosa Bandet-kampanjen genomförs under oktober månad för sjuttonde året i rad, med syfte att samla in pengar till svensk cancerforskning och att sprida kunskap om cancer.

- Jag är stolt över att få bidra till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, en kampanj som har berört mig personligen. För mig är hoppet viktigt och att påminna om bandets natur som binder oss samman och tillåter oss att blicka framåt. Jag bär bandet för min svärfar och alla andra anhöriga och drabbade, säger Ben Gorham.

Med en uppväxt i förorten och med ett brinnande intresse för sport och rörelse, blir Ben en viktig del i att göra Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj engagerande och tillgänglig för alla. Ben rör sig lika hemtamt i den internationella modevärlden som hemma i de egna kvarteren på Södermalm.

Årets rosa band har han formgivit som ett runt rep som är mönsterflätat i två rosa nyanser med silvertråd som glimrar till i höstmörkret. Ben är även först ut med att formge ett armband för Rosa Bandet-kampanjen, vilket är tillverkat med likadan tråd i samma färger som bandet och är tänkt som ett komplement för dem som även vill bära ett band runt sin handled. Med hjälp av två knutar justeras storleken på handleden.

- Vi är stolta över att Ben Gorham med sitt kreativa uttryck och med sin personliga erfarenhet av cancer i familjen vill vara med och bidra i årets Rosa Bandet-kampanj, för att färre ska drabbas och fler överleva. Som pappa och make, affärsman och kreatör, och med en fingertoppskänsla för doft och estetik, är vi övertygade om att Ben kommer att skapa uppmärksamhet kring kampanjen och stötta oss i vår fortsatta vision att besegra cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Pris och försäljningsställe
Cancerfondens rosa band kostar 40 kronor varav varje band kostar mindre än tre kronor att tillverka, resten går till Cancerfonden. Cancerfondens rosa band säljs från 27 september på ICA, Apotek Hjärtat, XXL, Lindex och Interflora online. Armbandet kostar 100 kronor och finns tillgängligt i en mindre upplaga på ICA och XXL.

Bilder på årets designer och Cancerfondens rosa band samt armband, se här

Mer information om kampanjen finns på www.cancerfonden.se/rosabandet

Lotta Gray, lotta.gray@cancerfonden.se, 076-814 74 56

Om årets Rosa Bandet-designer

Ben Gorham är grundare av parfymhuset Byredo och har gjort en gedigen resa från drömmarna om en basketkarriär, till att numera vara en etablerad och framgångsrik entreprenör, känd världen över.

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. ​Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag.  ​Sedan 1951 har vi delat ut drygt 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige.

Snabbfakta

Parfymkreatören och entreprenören Ben Gorham är årets designer av Cancerfondens rosa band. Rosa Bandet-kampanjen genomförs under oktober månad för sjuttonde året i rad, för att samla in pengar till cancerforskning.

- Jag är stolt över att få bidra till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, en kampanj som har berört mig personligen. För mig är hoppet viktigt och att påminna om bandets natur som binder oss samman och tillåter oss att blicka framåt. Jag bär bandet för min svärfar och alla andra anhöriga och drabbade.
Ben Gorham, årets designer av rosa bandet
 - Vi är stolta över att Ben Gorham med sitt kreativa uttryck och med sin personliga erfarenhet av cancer i familjen vill vara med och bidra i årets Rosa Bandet-kampanj, för att färre ska drabbas och fler överleva. Som pappa och make, affärsman och kreatör, och med en fingertoppskänsla för doft och estetik, är vi övertygade om att Ben kommer att skapa uppmärksamhet kring kampanjen och stötta oss i vår fortsatta vision att besegra cancer.
Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden