Insamlingsrekord för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj har under oktober samlat in hela 94 miljoner kronor till svensk cancerforskning, vilket är det bästa resultatet sedan starten 2003. Ett stort och viktigt bidrag till svensk cancerforskning.

Årets Rosa Bandet-kampanj har skapat ett mycket stort engagemang runt om i Sverige. Bidragande till framgången har bland annat varit försäljningen av Cancerfondens rosa band som i år designats av parfymkreatören Ben Gorham. Nytt för i år var även ett armband i begränsad upplaga som sålde slut på 48 timmar. Det rosa bandet och armbandet har burits av fler än 800 000 människor i syfte att visa sitt stöd till drabbade och anhöriga – också det ett rekord.

Cancerfondens företagspartners har sålt flertalet olika rosa produkter, allt från diskborstar och grönsaker till blombuketter och kläder. Dessutom har privatpersoner och föreningar bidragit med egna insamlingar.

- Vi är väldigt glada över detta fantastiska resultat. Cancerfonden har ingen offentlig finansiering utan vi är helt beroende av allmänhetens gåvor och stöd för att kunna bedriva vår verksamhet och finansiera den främsta cancerforskningen. Att vi uppnår ett rekordresultat är därför extra glädjande och visar på ett starkt engagemang hos svenska folket för alla som drabbas och berörs av cancer. Tack vare den stora givarviljan är vi ett steg närmre våra mål att färre ska drabbas och fler överleva cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Under oktober har Cancerfonden spridit kunskap om cancer genom viktiga berättelser från patienter, forskare och rosa bandets ambassadörer. Kronprinsessan Victoria, beskyddare av Rosa Bandet, besökte Karolinska Universitetssjukhuset för att ta del av den senaste forskningen. I samband med Rosa Bandet-loppet och med den nyligen lanserade appen ”Löpbandet” lyftes budskapet om att fysisk aktivitet kan minska risken för att drabbas av cancer. Till årets kampanj skapades även en film tillsammans med reklambyrån King med budskapet ”en av tre får cancer, men alla drabbas” som handlar om två systrar och hur deras relation påverkas när en av dem drabbas av cancer.

Sedan starten 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 937 miljoner kronor till svensk cancerforskning.

Följande samarbetspartners har bidragit i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2019:

ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, XXL, L'Oréal, Vileda, Resurs Bank (Supreme Card), Sensodyne, SATS, Interflora, Tena, Procter & Gamble, Nilsson, Rörstrand, Tree of Pets, Waynes Coffee, Din-X och Oriflame.

Presskontakt: Latchin Johnson, latchin.johnson@cancerfonden.se, 076 814 74 92

Fakta om bröstcancer i Sverige

• Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor
  • Närmare 8 000 kvinnor får varje år bröstcancer
  • Cirka 50 män får årligen bröstcancer
  • I dag överlever 8 av 10 kvinnor som drabbas av bröstcancer
  • Varje år dör cirka 1 400 kvinnor av spridd bröstcancer
  • Medianåldern vid bröstcancerdiagnos är drygt 60 år

Källa: Cancerfonden

Om Rosa Bandet-kampanjen
Rosa Bandet är en internationell kampanj som pågår världen över under oktober månad. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj genomförs varje år, sedan 2003, under oktober månad. Syftet är att samla in pengar till svensk cancerforskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas, samt bedriva påverkansarbete för en bättre cancervård. Mer information om kampanjen finns på www.cancerfonden.se/rosabandet

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. ​Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut drygt 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. www.cancerfonden.se

Snabbfakta

Vi är väldigt glada över detta fantastiska resultat. Cancerfonden har ingen offentlig finansiering utan vi är helt beroende av allmänhetens gåvor och stöd för att kunna bedriva vår verksamhet och finansiera den främsta cancerforskningen. Att vi uppnår ett rekordresultat är därför extra glädjande och visar på ett starkt engagemang hos svenska folket för alla som drabbas och berörs av cancer. Tack vare den stora givarviljan är vi ett steg närmre våra mål att färre ska drabbas och fler överleva cancer.
Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.