KI får 290 miljoner kronor från Cancerfonden

Cancerfonden beslutade igår om att dela ut 709 miljoner kronor till svensk cancerforskning fördelat på elva lärosäten runt om i landet. Av denna summa går mer än en tredjedel till cancerforskning vid Karolinska institutet, totalt 290 miljoner kronor. Två av forskarna som får ta del av pengarna är lektor Mattias Rantalainen och professor Fang Fang

Mattias Rantalainen, lektor vid Karolinska Institutet, leder ett forskningsprojekt som ska utveckla AI-baserad cancerdiagnostik.

För att ställa diagnosen cancer behöver läkare idag ta ett vävnadsprov från patienten som sen skickas till en patolog för analys av vävnadsprovet med hjälp av mikroskop. I framtiden kan AI hjälpa till att analysera bilderna från mikroskopet.

– Det kommer att leda till säkrare diagnoser och ökad tillgänglighet till högkvalitativ cancerdiagnostik, AI har potentialen att bli ett värdefullt beslutstöd för läkarna och kan lösa flera flaskhalsar inom dagens cancerdiagnostik, säger Mattias Rantalainen, forskare som leder studien vid Karolinska Institutet.

Rantalainens forskningsprojekt för att utveckla AI-baserad cancerdiagnostik för bröstcancer, prostatacancer och tjock- och ändtarmscancer får tre miljoner i tre år från Cancerfonden.

Fang Fang, professor vid Karolinska institutet får 3,75 miljoner kronor fördelat på tre år. Fang Fangs forskningsprojekt ska undersöka om kvinnor med psykisk ohälsa har högre risk att insjukna i livmoderhalscancer än andra kvinnor. Projektet ska titta på huruvida psykisk ohälsa kan kopplas till lägre deltagande i vaccinations- och screeningprogram samt om psykisk ohälsa även kan ha relevans för behandling och dödlighet i livmoderhalscancer.

– Vi ska undersöka om dessa kvinnor har ökad risk för både insjuknande och dödlighet i en cancerform som hade kunnat undvikas. I så fall kunde särskilda insatser riktas för att nå dem, för att öka medvetenheten bland kvinnor och vårdgivare, och deltagande i förebyggande åtgärder, säger Fang Fang, forskare vid Karolinska Institutet som kommer att leda forskningen.

Rekordutdelning: Forskningsnämnden beslutade igår om att dela ut 709 miljoner kronor till svensk cancerforskning fördelat på elva lärosäten runt om i landet. Sammanlagt i år har Cancerfonden fattat beslut om att dela ut 799 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Det är det största beloppet någonsin från Cancerfonden.

– Pengarna kommer uteslutande från det svenska folkets givarvilja och deras gåvor, och det känns fantastiskt att vi kan dela ut en sådan otroligt stor summa till cancerforskningen under ett år som har kantats av så mycket turbulens och osäkerhet, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden

Utses i nationell konkurrens

Vid urvalsprocessen av de projekt som får finansiering låter Cancerfonden alla forskningsprojekt konkurrera med varandra oberoende av cancerform och forskningsmetod. Cancerfondens forskningsnämnd bedömer vilka projekt som har störst chans att nå framgångsrika resultat och finansieringen fördelas till de projekt som har störst möjlighet att bidra till att besegra cancer. Anslagsutdelningen som sker i november varje år är Cancerfondens största utdelning.

För mer information kontakta:
Jens Petersen
+46 76-814 74 26
jens.petersen@cancerfonden.se

Cancerfonden är en helt fristående, ideell insamlingsorganisation verksam inom forskningsfinansiering, opinionsbildning, samt informations- och kunskapsspridning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansieras cirka 500 forskningsprojekt via Cancerfonden. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Läs mer på cancerfonden.se

#tillsammansmotcancer