Klinisk forskning i fokus när Cancerfonden utser forskartjänster

Cancerfonden har nu beslutat vilka cancerforskare som får sina tjänster finansierade av Cancerfonden. En viktig del är satsningen på kliniska forskartjänster. Det är inom den patientnära kliniska forskningen som resultaten snabbast når de cancersjuka.

Finansieringen sträcker sig upp till sex år. Med 12 nya forskartjänster är det totalt 54 forskare som i år har sina tjänster finansierade av Cancerfonden. De olika tjänsterna riktar sig till forskare i olika steg i karriären. Forskaren ska kunna fördjupa sig inom sitt område och skapa en långsiktighet i sin forskning.

– När sjukvården går på knä bortprioriteras forskningen. Med de kliniska forskartjänsterna vill vi skapa utrymme för den livsviktiga forskningen i vården. För det är där den kliniska forskningen bedrivs som resultaten snabbast når patienterna, säger Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd.

Bengt Westermark fortsätter:
– Till 2014 hoppas vi på ännu fler ansökningar i den patientnära forskningen. Det behövs!

Nya forskartjänster 2013:

• Kliniska cancerforskartjänster
    I år tilldelas
    tre forskare en klinisk forskartjänst på halvtid. Den andra delen av arbetstiden ska gå till kliniskt arbete. En av forskarna är Jonas Manjer, läkare vid Skånes universitetsjukhus i Malmö och forskare i epidemiologi. Manjer forskar på kopplingen mellan olika hormonella faktorer och bröstcancer. Tjänsten finansieras i sex år.
  • Senior Investigator Award
    Tjänsten går till Lene Uhrbom vid Uppsala universitet för hennes forskning på de motståndskraftiga cellerna i den elakartade hjärntumören glioblastom. Tjänsten finansieras i sex år.
  • Young Investigator Award
    I år tilldelas forskarna Margareta Wilhelm och Robert Månsson, vid Karolinska Institutet i Huddinge respektive Solna, Cancerfondens Young Investigator Award. Båda forskarna har genen i fokus. Robert Månssons forskningsområde är blodcancer och Margareta Wilhelm fokuserar på genen p73 och dess roll när en cell blir till en cancercell. Tjänsterna finansieras i sex år.
  • Postdoktortjänster
    Sex tjänster går till unga forskare som ska ha disputerat för max fem år sedan. Tjänsten finansieras i tre år. En av dem som får en postdoktortjänst är Catharina Larsson vid Uppsala universitet. Catharina forskar på en bröstcancergen med en ännu okänd funktion.

På cancerfonden.se publiceras alla nya forskartjänster.
Information om ansökningsprocessen här.

Cancerfondens styrelse har för år 2013 avsatt 401 miljoner kronor till svensk cancerforskning, det är en ökning med nio miljoner sedan föregående år. 36 av dessa miljoner går till forskarmånader och forskningstjänster. Under de drygt 60 år som Cancerfonden funnits har närmare åtta miljarder kronor delats ut till svensk cancerforskning. Pengarna går i huvudsak till forskningsprojekt men också till forskartjänster, stipendier och vårdutvecklingsprojekt för vårdpersonal.

För mer information vänligen kontakta:
Johanna Faijersson, pressekreterare Cancerfonden
Tel: 08-677 10 04  Mobil: 076-814 74 04
johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag

Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd