Kronprinsessan Victoria tar del av den senaste cancerforskningen

I år är det elfte året som H.K.H. Kronprinsessan Victoria bär det rosa bandet som officiell beskyddare av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Kronprinsessan har ett stort engagemang i frågor som rör cancer och då inte minst utvecklingen inom cancer-forskningen. I samband med årets Rosa Bandet-kampanj besökte Kronprinsessan Karolinska Universitetssjukhuset för att ta del av den senaste forskningen genom att följa en cancerpatients resa.

– Vi är mycket stolta över att Kronprinsessan, även i år, vill vara med och uppmärksamma Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, och som kampanjens officiella beskyddare närvara vid en rundvandring för att ta del av den senaste forskningen på plats. Kronprinsessans engagemang har aktivt bidragit till att Rosa Bandet-kampanjen blivit något av en folkrörelse. En kampanj som förenar och berör människor över hela Sverige, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Under besöket på Karolinska fick Kronprinsessan följa en cancerpatients väg in i sjukvården genom en fiktiv berättelse. Bland mycket annat fick Kronprinsessan i patologlaboratoriet, se hur vävnad tas om hand, dels för sjukvård, dels för forskning. I det digra programmet fick Kronprinsessan även ta del av senaste nytt inom cellterapi samt inom telomerasforskning, ett forskningsområde vilket renderade i nobelpriset 2009.  Kronprinsessan fick slutligen även se hur immunceller av typen NK-celler kan användas i cancerbehandling.

Om Rosa Bandet-kampanjen och beskyddarskapet

Rosa Bandet är en internationell kampanj som pågår världen över under oktober månad. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj genomförs varje år, sedan 2003, under oktober månad. Syftet är att samla in pengar till svensk cancerforskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas, samt bedriva påverkansarbete för en bättre cancervård. Som beskyddare av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj har Kronprinsessan Victoria en viktig roll för att ytterligare uppmärksamma cancerfrågan och vikten av svensk cancerforskning.

Bilder

För bilder från Kronprinsessans besök vid Karolinska Universitetssjukhuset och på Kronprinsessan och årets rosa band, samt Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström och Klas Kärre ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd, Se alla bilder här.

Mer information om kampanjen finns på www.cancerfonden.se/rosabandet

Presskontakt

Agnes Palinski, presschef Cancerfonden, agnes.palinski@cancerfonden.se, 076-814 74 43

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. ​Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut drygt 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. www.cancerfonden.se

Snabbfakta

Kronprinsessan Victoria har ett stort engagemang i frågor som rör cancer och då inte minst utvecklingen inom cancerforskningen. Här på besök vid Karolinska Universitetssjukhuset tillsammans med representanter från Cancerfonden.

Vi är mycket stolta över att Kronprinsessan, även i år, vill vara med och uppmärksamma Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, och som kampanjens officiella beskyddare närvara vid en rundvandring för att ta del av den senaste forskningen på plats. Kronprinsessans engagemang har aktivt bidragit till att Rosa Bandet-kampanjen blivit något av en folkrörelse. En kampanj som förenar och berör människor över hela Sverige.
Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.