Leo Razzak ny ambassadör för Cancerfonden

Superkommunikatören, sociale entreprenören och nyblivne producenten Leo Razzak är ny ambassadör för Cancerfonden. Razzak vet hur det är att leva med cancer i sin absoluta närhet, hans pappa har haft cancer. ”Pappa är galet stolt och det känns bra att få bidra till en organisation som Cancerfonden” säger Leo Razzak.

-   Det känns så nice att få ge något tillbaka. Jag är ju den person som stått vid sidolinjen och sett de komplexa och tuffa cancerbehandlingar som pappa gått igenom. Då fattar man hur viktig cancerforskningen är för att göra vården bättre. Alla som kan – ge en gåva eller bli månadsgivare till Cancerfonden. Det är ett grymt bra sätt att säga Nej till cancer, säger Leo Razzak.

Cancerfondens ambassadörer har i uppgift att hjälpa Cancerfonden att sprida kunskap om cancerfrågan ur olika aspekter och om organisationens arbete i kampen mot cancer.

-  Vi är glada och stolta över att Leo Razzak är ny ambassadör för Cancerfonden. Leo är en talangfull historieberättare som inte väjer för svåra ämnen, cancer är ett sådant tungt och svårt ämne. Leo kommer att göra en viktig insats för Cancerfonden, säger Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare.

Om Leo Razzak
Leo Razzak är social entreprenör, producent och talare. På Fryshuset gick Leo från att vara ”busig unge till vuxen man”, han var initiativtagare till projektet Sharafs hjältar och arbetade med public affairs och företagssamarbeten. År 2013 var Leo Razzak sommarvärd i P1 där han delade med sig av sin livshistoria och berättade om när hans pappa fick sin cancerdiagnos. Tillsammans driver far och son sedan några år tillbaka organisationen Banglabarn. Hösten 2014 debuterade Razzak som skådespelare i serien ”Torpederna” i TV4.

Cancerfondens ambassadörer
Leo Razzak blir en del av Cancerfondens ambassadörsteam. Där ingår Magdalena Forsberg, Pamela Andersson, Paul Svensson och Ralf Edström.

Magdalena Forsberg är en av våra mest folkkära idrottsförebilder. Hon är skidskytten som vunnit både VM-guld och Jerringpriset. Magdalena är Cancerfondens ambassadör för vardagsmotion, hon peppar alla att röra på sig i vardagen.

Pamela Andersson är journalist, sportfantast och vimmeldrottning. Pamela lever med en hjärntumör som inte går att operera bort, men som är under behandling med cytostatika. Hon har berättat öppet om hennes kamp mot cancern, bland annat i boken ”Jag ska inte dö idag”.

Paul Svensson är stjärnkocken med en förkärlek till den enkla och naturliga maten. Pauls matfilosofi är tydlig – det handlar om hållbarhet för miljön och för vår hälsa. Mat som vi och naturen mår bra av.

Ralf Edström är en fotbollslegend och arbetar i dag med att kommentera fotboll. Ralf drabbades år 2013 av prostatacancer och är färdigbehandlad.

För mer information vänligen kontakta:
Johanna Faijersson,PR- och pressansvarig Cancerfonden
Tel: 08-677 10 04  Mobil: 076-814 74 04
johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden över 450 forskningsprojekt. Cancerfonden har inget statligt stöd utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.

Pappa är galet stolt och det känns så bra, det är kul att få bidra till en organisation som Cancerfonden.
Leo Razzak