• Cancerfonden/

Männen i Dalarna och Gävleborg har låg kunskap om vanligaste cancerformen– idag startar Mustaschkampen – Cancerfondens kamp mot prostatacancer

Tre av fyra män i Dalarna och Gävleborg upplever att de har låg kunskap om prostatacancer, Sveriges vanligaste cancerform. Det visar en färsk undersökning gjord av Cancerfonden. Samtidigt driver Cancerfonden för andra året i rad Mustaschkampen med syfte att informera om sjukdomen och samla in pengar till forskningen.

– Ett kunskapshål gör att människor skapar sin egen bild av sjukdomen något vi ofta ser leder till onödig rädsla. Det är därför oerhört viktigt att kunskapen ökar om Sveriges vanligaste cancerform och att männen lär sig symtomen. Vi tycker att det är allvarligt att männen själva upplever sin kunskap om prostatacancer som låg, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare på Cancerfonden.

De vanligaste symtomen är svag stråle, täta trängningar (behov av att kissa ofta) och diffus smärta i ryggen.

Undersökningen visar även att två av tre män i Dalarna och Gävleborgs län inte kan nämna något sätt att diagnostisera prostatacancer och att tre av fyra inte känner till PSA-test, vilket är den vanligaste metoden för att påvisa misstanke om prostatacancer.

År 2006 fick 268 män i Dalarna och 310 män i Gävleborg diagnosen prostatacancer. Totalt i Sverige fick nära 9 300 män diagnosen.

− Vår erfarenhet är att män inte gärna talar om prostatacancer. Att starta en insamling och odla en virtuell mustasch är ett nytt sätt att lyfta en allvarlig fråga som rör männen och deras närstående. Genom Mustaschkampen hoppas vi kunna öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen och dessutom samla in pengar till forskning, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare på Cancerfonden.

Om Mustaschkampen

Med Mustaschkampen vill Cancerfonden få svenska folket att engagera sig i kampen mot prostata¬cancer med mustaschen som symbol. Genom att starta en egen insamling på mustaschkampen.se växer den virtuella mustaschen i takt med att den egna insamlingen ökar. Privatpersoner tävlar i Folkkampen där en vinnare från varje kommun utses för att gå vidare till en rikskamp. Företag tävlar i företagskampen. Kampanjen pågår mellan 28 april till 30 maj.

Om undersökningen

Kunskapsmätningen om prostatacancer är gjord i mars 2008 i samarbete med NMA, med hjälp av en internetenkät som besvarades av 1 000 män över 40 år. Undersökningen finns i sin helhet på cancerfonden.se/mustaschpress.

För information om prostatacancer och statistik, gå till cancerfonden.se/mustaschpress

Tävlingen finns på mustaschkampen.se

För mer information, kontakta:

Rebecka Blomberg, pressansvarig Cancerfonden, tfn 08-677 10 38, 0768-14 74 38 eller e-post rebecka.blomberg@cancerfonden.se

Stina Jonasson, pressassistent Cancerfonden, tfn 08-677 10 44, 0706-15 10 44 eller e-post stina.jonasson@cancerfonden.se

Torsten Sundberg, kontaktperson Prostatacancerförbundet, tfn 0705-92 16 80

Cancerfonden är en ideell organisation med tre viktiga uppgifter: att stödja och samordna cancerforskning, att informera om cancer och att ge stöd för utveckling av nya metoder i vården av cancersjuka.

Genom olika former av gåvor från privatpersoner och företag är Cancerfonden den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Cirka 400 forskningsprojekt finansieras via Cancerfonden varje år. Cancerfonden har inga statliga bidrag.

cancerfonden.se