Martin ”Fasching” Wååk vann Mustaschkampen efter finalrysare

Efter en stenhård strid med sportjournalisten och cykelkommentatorn Roberto Vacchi vann konsulten och projektledaren Martin Wååk, med insamlingen Fasching, Mustaschkampen 2011. Totalt fick Fasching in imponerande 72 335 kronor. Roberto Vacchi slutade som god tvåa med 67 450 kronor. Insamlingstävlingen har pågått under hela maj månad och avslutades klockan 12.00 fredagen den 27 maj. Pengarna som samlades in går till cancerforskning samt kunskapsspridning.

Martin fick kämpa hårt för segern och spurtade förbi Roberto precis vid målsnöret. Länge såg det ut som Roberto Vacchi skulle dra det längsta strået. Strax innan klockan 12.00 låg han etta, skuggad av Fasching.

– Det känns helt fantastiskt. Det såg ju rätt mörkt ut på slutet men i sista minuten fick jag in två anonyma bidrag på 5000 kronor var. Stort tack till dem, säger Martin Wååk.

Martin har aldrig varit med i Mustaschkampen tidigare.

– Det började mest som en kul grej för att reta min fru som hatar mustascher, säger Martin och fortsätter:

– Jag hade som mål att få in 100 kr och skrev en bloggpost om det på bloggen, sedan spreds budskapet som en löpeld och jag fick in nya bidrag varje dag.

Enligt Martin visar vinsten på den kraft som finns i sociala medier.

– Det här är verkligen ett bevis på nätets kraft och att ”vanliga” bloggläsare kan åstadkomma skillnad, säger han
Martin Wååk och Roberto Vacchi är, tillsammans med tredje, fjärde och femtepristagaren garanterade en resa till Bologna för två personer. ”Reseledare” blir fotbollslegenden och VM-hjälten Kennet Andersson.

På Cancerfonden applåderar man tävlingsdeltagarnas insatser.

– Vilken kämparinsats och vilket engagemang! Det här är ett strålande resultat. Tävlingen utvecklades till en riktig nagelbitare där Roberto och Martin drev på spänningen i tävlingen in i det sista, säger Jacob Lagercrantz, PR- och pressansvarig på Cancerfonden.

Förutom de som ligger på topp fem-listan har en av de tävlingsdeltagare som har samlat in över 10 000 kronor chans att få följa med på Bolognaresan. Cancerfonden har kontaktat alla privatpersoner som passerat 10 000 kronor för att be dem inkomma med en motivering till vår jury, varför han eller hon ska följa med till Bologna. Juryns beslut kan ej överklagas.

Resultat i mustaschkampen 2011
1:a plats Mustaschmästare Martin Wååk med insamlingen Fasching, totalt 72 335 kronor
2:a plats Roberto Vacchi, totalt 67 450 kronor
3:e plats Mikael Sjöberg, med insamlingen Nibemusche, totalt 36 422 kronor
4:e plats Jan Holgersson, totalt 34 900 kronor
5:e plats Patrik Eriksson, med insamlingen Spiksmedjans Mustaschkamp, totalt 34 672 kronor

FAKTA

• Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform, cirka 10 000 diagnoser ställs varje år.
 • Varje dag får cirka 25 män i Sverige prostatacancer, det motsvarar en man i timmen.
 • Det lever cirka 70 000 män som har eller har haft prostatacancer i Sverige i dag
 • Prostatacancer är den cancerform bland män som orsakar flest dödsfall, cirka 2 500 per år.
 • Hälften är under 70 år vid diagnos, men prostatacancer är ovanlig före 50 års ålder.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Lagercrantz, PR- och pressansvarig Cancerfonden, tfn 08-677 10 60 eller e-post jacob.lagercrantz@cancerfonden.se

Lars-Gunnar Ericson, pressekreterare Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post
lars-gunnar.ericson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. cancerfonden.se