• Cancerfonden/

Mustaschkampen – från moppefjun till mästarmustasch – se din mustasch växa i takt med engagemanget i kampen mot prostatacancer

Nu kan alla – män som kvinnor – vara med att tävla om vem som under maj månad har Sveriges största mustasch. Det är Cancerfonden som för andra året i rad driver Mustaschkampen i syfte att öka kunskapen om prostatacancer, Sveriges vanligaste cancerform, och samla in pengar till forskningen.

Nära 9 300 män fick diagnosen prostatacancer år 2006, vilket gör sjukdomen till Sveriges vanligaste cancerform. Prostatacancer är en sjukdom som ofta upplevs som svår att tala om och männen upplever själva att de har låg kunskap om sjukdomen. Forskningen ligger dessutom efter när det gäller diagnos- och behandlingsmetoder.

Kampanjen går därför ut på att genom mustaschen få svenska folket att engagera sig i kampen mot prostatacancer genom att starta en egen insamling på mustaschkampen.se. I takt med att insamlingen ökar, växer också den virtuella mustaschen från moppefjunet till valrossen. Den privatperson som samlar in mest pengar i respektive kommun går vidare till en rikskamp där vinnaren får titeln Sveriges mästarmustasch samt en Harley-Davidsonmotorcykel i första pris. Företag tävlar i företagskampen om titeln Sveriges mustaschföretag. Kampanjen pågår mellan 28 april till 30 maj.

Kända personer som programledaren Fredrik Berling, radiopersonligheterna Gert Fylking, Roger Nordin och Titti Schultz från Rix MorronZoo kommer att starta egna insamlingar som man kan stödja om man inte vill starta en egen insamling.

− Vår erfarenhet är att män inte gärna talar om prostatacancer. Att starta en insamling och odla en virtuell mustasch är ett nytt sätt att lyfta en allvarlig fråga som rör männen och deras närstående. Genom Mustaschkampen hoppas vi kunna öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen och dessutom samla in pengar till forskning, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare på Cancerfonden.

För information och statistik om sjukdomen besök cancerfonden.se/mustaschpress
Tävlingen finns på mustaschkampen.se

För mer information, kontakta:
Rebecka Blomberg, pressansvarig Cancerfonden, tfn 08-677 10 38, 0768-14 74 38 eller e-post rebecka.blomberg@cancerfonden.se

Stina Jonasson, pressassistent Cancerfonden, tfn 08-677 10 44, 0706-15 10 44 eller e-post stina.jonasson@cancerfonden.se