Ny PR- och presschef på Cancerfonden

David Holm Gatica blir ny PR- och presschef på Cancerfonden. Han kommer närmast från rollen som politiskt sakkunnig åt utbildningsminister Gustav Fridolin. Tidigare har han bland annat arbetat på kommunikationsbyrån JKL i Stockholm och Bryssel.

- För mig ger Cancerfonden hopp om att besegra en sjukdom som idag drabbar oss alla på ett eller annat sätt. Jag är mycket stolt över att få chansen att bidra till ett så viktigt arbete. Cancerfonden har satt som mål att dela ut över en miljard årligen till svensk cancerforskning och för att nå det målet så krävs ett vasst PR- och pressarbete, säger David Holm Gatica.

David  kommer tillsammans med fyra medarbetare på enheten press och PR arbeta med att skapa synlighet kring organisationens arbete med insamling, kunskapsspridning och opinionsbildning. Han kommer att rapportera till Cancerfondens kommunikations- och marknadschef Jeanette Sundin.

- Jag är mycket glad att David börjar hos oss. Hans kompetens har en bredd och ett djup inom kommunikation som är mycket värdefull i Cancerfondens fortsatta arbete. Att David har erfarenhet att leda team i komplexa frågor och mot utmanande kommunikationsmål ser jag som ytterligare en fördel för vårt fortsatta arbete med att nå vår vision att färre drabbas och fler överlever cancer, säger Jeanette Sundin, kommunikations- och marknadschef på Cancerfonden.

David Holm Gatica tillträdde rollen som PR- och presschef på Cancerfonden den 9 december

För mer information kontakta:
Jens Petersen
+46 76-814 74 26
jens.petersen@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.​ Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.​ Vi är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har vi delat ut 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.​Tack vare forskningens framsteg överlever i dag två av tre som får cancer. Vi har kommit långt, men vi är inte framme än.​ #tillsammansmotcancer www.cancerfonden.se

David Holm Gatica, PR- och presschef på Cancerfonden
Jeanette Sundin, kommunikations- och marknadschef på Cancerfonden