Ny undersökning från Cancerfonden och TNS-SIFO:

Oroväckande låg kunskap om cancer

Trots att en av tre i Sverige någon gång kommer att få cancer är allmänhetens kunskap om cancer låg. En ny undersökning som TNS-SIFO utfört på uppdrag av Cancerfonden visar att varannan person som bor i Sverige inte vet att fetma ökar risken för cancer. Lika stor andel tror felaktigt att mängden alkohol som man konsumerar inte påverkar cancerrisken.

Cancerfondens undersökning visar att ett stort antal av Sveriges invånare, dels har dåliga kunskaper om cancer, dels har dåliga kunskaper kring hur man minskar sin risk för cancersjukdom.

Nio av tio känner inte att en stor andel av alla cancerfall kan förebyggas genom ändrade levnadsvanor. En konsekvens av detta är att få, endast två av tio, har gjort någon förändring i sin livsstil för att minska risken för cancer.

– Så mycket som en tredjedel av all cancer i världen kan förebyggas. Genom hälsosamma vanor när det gäller rökning, alkohol, sol, kost och motion minskar man sin risk. Detta är något som alldeles för få känner till. Därför är det viktigt för Cancerfonden att bidra till ökad kunskap om hur vårt sätt att leva påverkar risken att insjukna i cancer, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Cancerfonden.

Undersökningen visar på flera missuppfattningar kring vilka faktorer som ökar risken för cancer. Exempelvis tror mer än var tionde person (12 procent) felaktigt att amalgamplomber i tänderna ökar cancerrisken. Hela 4 procent tror att mat som värmts i mikrovågsugn ökar risken för cancer.

Det finns även stora brister i kunskapen om symtom på cancer. Nära en av fyra personer (23 procent) tror till exempel att håravfall är ett tecken på cancer samtidigt som en av tio felaktigt tror att hjärtklappning är ett cancersymtom.

– En lyckad cancerbehandling förutsätter tidig upptäckt. Bättre kunskap om symtom på cancer räddar med andra ord liv, säger Stefan Bergh.

För mer information om undersökningen, se bifogad bilaga.

4200 personer från 18 år och uppåt har deltagit i undersökningen som genomförts av TNS-SIFO på uppdrag av Cancerfonden under maj månad 2012.

För ytterligare information kontakta:

Lars-Gunnar Ericson, PR- och pressansvarig, Cancerfonden, telefon 08-677 10 38

För mer information, kontakta:
Lars-Gunnar Ericson PR- och pressansvarig, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post lars-gunnar.ericson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag