Nya ambassadörer i kampen mot prostatacancer

Med stöd av H.K.H Prins Carl Philip, officiell beskyddare för Mustaschkampen, kommer fem nya ambassadörer att engagera sig i Cancerfondens årliga kamp mot prostatacancer. Ambassadörerna kommer från olika sektorer i samhället. Här finns entreprenören och kände företagaren Salvatore Grimaldi, programledaren och TV-producenten Robert Aschberg, sexualrådgivaren Olle Waller, sportankaret Ola Wenström, samt Sten Nilsson, professor i onkologi vid Karolinska Institutet.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform. Erfarenhet visar att det också är en cancerform som män har svårt att prata om. Att få män att våga prata är en av anledningen till att Olle Waller ställer upp som ambassadör.

– Det här är en sjukdom som kan leda till både brist på lust och icke förmåga. Företeelser som är tabu hos många män. Därför är det viktigt att få män att våga prata. En central fråga är, duger jag, säger Olle Waller.

Viasats fotbollsankare Ola Wenström ser det som en självklarhet att ställa upp som ambassadör för Mustaschkampen 2011.

– Det här är en livsviktig manlig fråga som jag också har en personlig relation till då min pappa har drabbats av sjukdomen. I hans fall har det gått bra, men hos mig har det skapat en närvaro till sjukdomen, säger Ola Wenström och fortsätter:

– Det här är en av våra vanligaste cancersjukdomar och kan jag bidra till ökad forskning och förbättrade diagnosmetoder så gör jag gärna det.

Robert Aschberg ställer sig för tredje året i rad i frontlinjen för kampen mot prostatacancer. För två år sedan gick han tillsammans med vännen Gert Fylking sträckan Ystad – Haparanda, allt för att uppmärksamma och samla in pengar till Mustaschkampen. I år leder han Aftonbladets webb-TV-satsning ”Aschberg möter modiga män”.

– Kan jag bidra med att samla in pengar till forskning som kan leda till bättre diagnostik, bättre behandling och bättre livskvalitet för de som drabbas så gör jag det gärna, säger Robert Aschberg.

Cancerfonden driver Mustaschkampen för att öka kunskapen om prostatacancer och samla in pengar till cancerforskning. Läs mer om kampanjen och om hur pengarna fördelas på cancerfonden.se/mustaschkampen Kärnan i kampanjen är tävlingen Mustaschkampen där man tävlar om att samla in mest pengar och bli Mustaschmästare 2011.

FAKTA
- Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform, cirka 10 000 diagnoser ställs varje år.

– Varje dag får cirka 25 män i Sverige prostatacancer, det motsvarar en man i timmen.

– Det lever cirka 70 000 män som har eller har haft prostatacancer i Sverige i dag.

– Prostatacancer är den cancerform bland män som orsakar flest dödsfall, cirka 2 500 per år.

– Hälften är under 70 år vid diagnos, men prostatacancer är ovanlig före 50 års ålder.

Hur kan man stödja kampanjen?
• Var med i tävlingen mustaschkampen som startade 1 maj på
www.cancerfonden.se/mustaschkampen
• Köp en mustaschpin. Den kostar 25 kronor och går att köpa runtom i landet på Coop, Clas Ohlsson, BROTHERS och Pressbyrån. Säljs under hela maj månad.
• Köp mustaschprodukter och -tjänster av våra sponsorer.
• Följ Robban på Aftonbladets webb-tv på torsdagar.  ”Aschberg möter modiga män”.
• Sms:a ordet KAMP till 72988 och bidra med 50 kr till kampen mot prostatacancer.
• Skänk valfri summa pengar på pg 90 1986-0 eller bg 901-9514. Märk insättningen med ”KAMP”.
• Ring till Cancerfonden på telefon 020-59 59 59 och skänk valfri summa. Meddela att pengarna ska gå till Mustaschkampen.

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation som arbetar för att fler ska överleva och färre ska drabbas av cancer. För att nå målen fokuserar organisationen arbetet på forskningsfinansiering samt opinion och kunskapsspridning.

Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.