Presentation av Cancerfondsrapporten 2015

Vid ett frukostseminarium onsdagen den 22 april presenterar Cancerfonden ”Cancerfondsrapporten 2015”.

Årets rapport innehåller bland annat:

Cancerkartan: En jämförelse av hur väl olika landsting når uppsatta mål för lungcancer, bröstcancer, tjocktarmscancer och ändtarmscancer.

Patienten i centrum: En enkät bland landets kontaktsjuksköterskor för att följa upp arbetet med att förbättra stödet till cancerpatienten.

Läkemedel: Hur når nya cancerläkemedel fram till patienten snabbt och rättvist? Klarar landstingen av kostnaderna?

Politik: Checklista för politiker som vill säga Nej till cancer.

Vid seminariet kommer även professor Klas Kärre, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd, att presentera årets rankning av cancerforskning i världen.

Efter rapportpresentationen följer en paneldiskussion som bland annat tar upp om det är möjligt att nå en jämlik vård i praktiken. Utifrån Cancerkartan diskuteras också vad en ojämlik vård innebär för patienterna, om landstingen vill arbeta för en jämlik vård och hur långt regeringen är beredd att gå för att nå dit.

I panelen deltar:
Agneta Karlsson, statssekreterare hos sjukvårdsminister Gabriel Wikström
Ilija Batljan, ordförande i Kommissionen för jämlik vård och f d landstingsråd
Barbro Sjölander, ordförande i Nätverket mot gynekologisk cancer
Jan Zedenius, chesfläkare och vetenskaplig sekreterare vid Cancerfonden
Moderator: Nedjma Chaouche, journalist och tidigare nyhetsankare på SVT

Tid: 22 april kl 08.00-09.00 (frukost serveras från kl 07.30)
Plats: Cancerfonden, David Bagares gata 5, Stockholm

Jennifer Troeng, pressekreterare Cancerfonden
08-677 10 43 alt. jennifer.troeng@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år cirka 450 forskningsprojekt.