Prins Carl Philip beskyddare av Mustaschkampen

H.K.H Prins Carl Philip kommer att vara officiell beskyddare för Mustaschkampen - Cancerfondens årliga kamp mot prostatacancer. Sjukdomen är Sveriges vanligaste cancerform och mustaschen, som används som symbol, är ett sätt att göra det lättare att tala om det svåra. Erfarenhet visar att det är svårt att få män att prata om prostatacancer.

– Det känns fantastiskt att Prins Carl Philip ställer upp och visar sitt engagemang på det här sättet. Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform. Cirka 9 000 män får diagnosen varje år, nästan 25 män om dagen drabbas, säger Cancerfondens generalsekreterare Ursula Tengelin.

Under hela maj månad pågår Mustaschkampen. I år blir det dels en insamlingstävling och dels ett program i TV8 där Robert Aschberg och Gert Fylking tävlar mot ungtupparna Musse Hasselvall och Andreas Halldén i en resa från Haparanda till Ystad.

Mustaschkampen vill få svenska folket att lära sig mer om prostatacancer. Män har ofta en förmåga att ”stoppa huvudet i sanden” och inte tala om sin sjukdom. Genom Mustaschkampen hoppas Cancerfonden att fler blir medvetna och börjar prata.

– De insamlade pengarna går till informations- och kunskapsspridning samt grundforskning av betydelse för prostatacancer. Hjärtat i kampanjen är tävlingen Mustaschkampen där man tävlar om att samla in mest pengar och bli Mustaschmästare 2010, berättar Ursula Tengelin.

Bilagor: Foto på H K H Prins Carl Philip samt Mustaschkampens symbol

Foto: Tony Öien

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Lagercrantz, PR- och pressansvarig Cancerfonden, telefon 08-677 10 60

eller e-post jacob.lagercrantz@cancerfonden.se

Inger Söderholm, pressansvarig, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38

eller e-post inger.soderholm@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning.

Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.

cancerfonden.se