Rekordinsamling i Mustaschkampen 2010

Under hela maj månad har Cancerfondens årliga aktivitet mot prostatacancer, Mustaschkampen, pågått. Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform och Cancerfonden har med mustaschen som symbol, fått svenska folket att lära sig mer om prostatacancer.
Redan nu står det klart att förra årets insamling har slagits. Totalt ser summan från privatpersoner och företag ut att hamna på tio miljoner kronor, men en exakt siffra är inte fastställd då pengarna fortsätter att strömma in.

– Tack vare ett otroligt engagemang runt om i landet har årets kampanj överträffat alla förväntningar. Vi har ökat kunskapen om sjukdomen och nått ut med det viktiga budskapet om behovet av fortsatt forskning kring prostatacancer, säger Ursula Tengelin, Cancerfondens generalsekreterare.

Robert Aschberg och Gert Fylking har även i år engagerat sig i Mustaschkampen. Tillsammans med Musse Hasselvall och Andreas Halldén har de liftat genom Sverige, från Haparanda till Ystad. Allt för att öka kunskapen om prostatacancer och samla in mer pengar till forskningen. På resan mötte de många spännande människor och utförde varierande uppdrag i tävlingen mellan ”gubbarna” och ”grabbarna”, där grabbarna Musse och Andreas till slut vann.

– Vi kunde göra fler nedslag och delta på fler jippos i år. Det är alltid kul att komma ut i verkligheten jämfört med att vara hemma i sin bubbla, säger Robert Aschberg.

Resan Ystad-Haparanda var en del av Mustaschkampen som har pågått under maj månad. I övrigt bestod kampanjen av en insamlingstävling, Mustaschauktioner på Tradera, försäljning av Mustaschpins, företagsengagemang och mycket mer.

Insamlingstävlingen fick större intresse i år jämfört med förra året, hela 961 personer startade insamlingssidor, och vinnaren blev till sist Kennet Andersson, fotbollshjälten från VM 1994. Han lyckades samla in 252 786 kronor. På andra plats, strax efter, kom Robert af Jochnick, affärsmannen bakom Oriflame, som samlade in 233 550 kronor.

Alla gåvor som bidragit till insamlingen kommer att gå till fortsatt forskning och kunskapsspridning om Sveriges vanligaste cancerform – prostatacancer.

För mer information, kontakta:
Jacob Lagercrantz, PR-ansvarig, Cancerfonden Tfn 08-677 10 60 eller e-post jacob.lagercrantz@cancerfonden.se

Inger Söderholm, t.f. pressansvarig, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post inger.soderholm@cancerfonden.se

www.cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. cancerfonden.se