Rekordmånga valde att bli månadsgivare under Nej till cancer-galan

Under Cancerfondens känslostarka gala Nej till cancer valde mer än 37 000 personer att bli månadsgivare. Gåvor som gör att cancerforskarna kan fortsätta sin envisa kamp för att fler ska överleva. Nya utmärkelsen Årets cancerforskare delades ut under kvällen till professor Thomas Helleday.

– Nej, det är inte omöjligt att besegra cancer! Tillsammans gör vi skillnad, och det har Sverige visat i kväll – vilket otroligt engagemang. Ett innerligt tack för alla livsviktiga bidrag till cancerforskningen, säger Sara Brodahl, tf generalsekreterare på Cancerfonden.

Cancerfondens starka och känslofyllda gala Nej till cancer direktsändes i TV4 från Cirkus i Stockholm. Under kvällen fick tittarna följa starka berättelser från drabbade och höra cancerforskare berätta om nya upptäckter som ger hopp. Programledare var Kristin Kaspersen, Tilde de Paula Eby och Bengt Magnusson. Darin, Petra Marklund, Robin Stjernberg och årets idolvinnare Martin Almgren underhöll under kvällen. Sven-Bertil Taube berörde publiken med sin version av Lisa Nilssons Himlen runt hörnet. Även andra profiler var med och gav sitt Nej till cancer. Höjdhopparen Patrik Sjöberg berättade om när hans nära vän Jonas Ljungberg fick diagnosen leukemi och journalisten och bloggaren Lotta Gray delade med sig av en tillbakablick på sin resa med cancer. Även journalisten Elizabeth Höglund berättade om sin kamp mot sjukdomen.

Nytt för i år var Cancerfondens utmärkelse ”Årets cancerforskare” som delades ut till professor Thomas Helleday, forskare på Karolinska institutet. Helleday är en forskare av internationell toppklass, hans studier syftar till att ta fram ny medicinsk behandling mot cancer och omfattar hela vägen från grundforskning till patientstudier. Helleday får 6,75 miljoner kronor från Cancerfonden till sin forskning de kommande tre åren, det största anslaget genom tiderna. Under galan fick han även ta emot en vandringsstatyett formgiven av den erkända arkitekttrion Claesson Koivisto Rune.

– Det känns väldigt roligt att få utmärkelsen men jag ser det inte som att den går till mig, utan till alla forskare som valt att samverka inom det stora forskningsprojekt vi driver. Detta är något vi kan glädjas åt tillsammans. Cancerfonden har stöttat min forskning under mer än 15 år och den långsiktiga satsningen har gjort att vi vågat ta större risker och göra nya saker. Det är helt avgörande för att kunna få fram nya behandlingar mot cancer, säger Thomas Helleday.

Cancerfondens insamlingsgala hölls till förmån för svensk cancerforskning. 37 300 personer blev månadsgivare under kvällen.

För mer information och bilder vänligen kontakta:
Johanna Faijersson, PR- och pressansvarig, 08-677 10 04 alt 0768-147404, johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cecilia Boij, pressekreterare, 08-677 10 43 alt 0768-14 74 43, cecilia.boij@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år mer än 450 forskningsprojekt.

Nej, det är inte omöjligt att besegra cancer! Tillsammans gör vi skillnad, och det har Sverige visat i kväll – vilket otroligt engagemang. Ett innerligt tack för alla livsviktiga bidrag till cancerforskningen.
Sara Brodahl, tf generalsekreterare Cancerfonden