Rekordstort sponsorintresse för Rosa Bandet

Antalet sponsorer i Rosa Bandet-kampanjen är rekordstort i år.  Förra året lät Cancerfonden alla äldre sponsoravtal löpa ut för att i stället kunna erbjuda sina partners en ny strategi och struktur. En succé både för Cancerfonden och företagen.

― Det var kanske lite djärvt när vi gjorde den här förändringen hösten 2008, men det var en nödvändighet för att kunna ge våra sponsorer nya erbjudanden, säger Morgan Roos, sponsringsansvarig på Cancerfonden.

Tillsammans med kommunikationsbyrån S&B arbetades en ny plattform fram med tre nivåer på sponsorskapet; Huvudsponsor, Rosa Partner och Rosa Företag. Sponsorerna kopplas sedan till tre övergripande intresseområden och sju teman. De tre intresseområdena association, kunskap och handling möjliggör en första kategorisering som sponsorn kan knyta sin kommunikation och aktivering till. Som teman finns sedan; Rosa hälsa, Rosa Liv, Rosa Miljö, Rosa Man, Rosa Koll, Rosa Forskning och Rosa Trend.

Många av Cancerfondens tidigare sponsorer förlängde sina engagemang enligt det nya erbjudandet, exempelvis ICA, Lindex och Apoteket. Ytterligare tre företag har i år tillkommit som huvudpartners nämligen Phililps, Mekonomen och Resurs bank. Det innebär att Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i dag har sex huvudpartners och är fulltecknade för i år på den nivån. Totalt har Rosa Bandet 31 sponsorer.

― Det är otroligt spännande att tre nya starka partners ansluter och jag ser med spänning fram mot deras aktivering som kommer att stärka Rosa Bandet-kampanjen under oktober månad, säger Morgan Roos.

Stor kampanj i oktober varje år

Rosa Bandet-kampanjen pågår under oktober månad och inleds med ett antal ljusmanifestationer runt om i landet den 1 oktober. Kampanjen avslutas som vanligt med en direktsänd gala i TV3 – denna gång från Göteborg den 28 oktober.

Designer av årets rosa band är en av Sveriges mest uppskattade modeillustratörer, Liselotte Watkins, som har skapat ett 70-talsinspirerat mönster som hyllar brösten på ett glatt och positivt sätt.
Cancerfondens rosa band kostar 25 kronor och kan bland annat köpas på ICA, Lindex, Apoteket och Clas Ohlson mellan den 1-31 oktober. Bandförsäljningen står för en betydande del av kampanjens intäkter.
Varje år får cirka 7 000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. Det innebär att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet. Tack vare forskningens framsteg botas i dag 80 procent av alla kvinnor i Sverige som får bröstcancer.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar bröstcancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om sjukdomen och väcka opinion.  Sedan starten 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 265 miljoner kronor till cancerforskning. Under denna period har Cancerfonden delat ut totalt 274 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning.

För mer information, kontakta:
Jacob Lagercrantz, PR-ansvarig, Cancerfonden Tfn 08-677 10 60 eller e-post
jacob.lagercrantz@cancerfonden.se
Inger Söderholm, t.f. pressansvarig, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post
inger.soderholm@cancerfonden.se

Bilaga: Rosa bandet 2010 designat av modeillustratören Liselotte Watkins

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. cancerfonden.se