Rosa Bandet-kampanjen samlar in fantastiska 84 miljoner kronor

Cancerfondens sextonde Rosa Bandet-kampanj har under oktober samlat in hela 84 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Resultatet tangerar förra årets rekordresultat och visar på ett mycket stort engagemang för cancerfrågan.

Bakom succén ligger bland annat försäljningen av Cancerfondens rosa band, i år designat av Bea Szenfeld. Bandet har köpts och burits av mer än en halv miljon personer runt om i Sverige. Cancerfondens företagspartners har sålt över 200 olika rosa produkter, allt från frukt och grönsaker till fotbollar, armband och handkrämer. Dessutom har privatpersoner och föreningar bidragit med egna insamlingar.

- Cancerfondens vision är att besegra cancer, men det är inget vi klarar av att göra ensamma. Det är fantastiskt att se hur olika krafter i samhället förenas under Rosa Bandet-kampanjen till stöd för den livsviktiga cancerforskningen. Jag vill verkligen rikta ett stort och varmt tack till alla som på något sätt har bidragit till detta viktiga arbete, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Sedan starten 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 843 miljoner kronor till svensk cancerforskning.

Stort engagemang och flera höjdpunkter under rosa oktober:

• Försäljning av mer än en halv miljon rosa band i design av Bea Szenfeld.
  • Cancerfondens företagspartners sålde över 200 olika rosa produkter och bidrog med ett stort antal aktiviteter och evenemang, allt från reklamfilmer, pressevents, hundpromenader och butiksevenemang.
  • Tioårsjubileum för H.K.H. Kronprinsessan Victoria som officiell beskyddare av Rosa Bandet-kampanjen.
  • 700 000 kronor samlades in under Rosa Bandet-loppet.
  • Genom viktiga berättelser från forskare och patienter, spred Cancerfonden kunskap om cancer och bröstcancer i såväl egna kanaler som media. Under kampanjen lyftes även allmänhetens låga kunskap om kopplingen mellan cancer och fysisk aktivitet.
  • Cancerfonden startade insamlingskampanjen ”Swisha för mamma” där man kunde swisha en gåva till Cancerfonden.

Följande samarbetspartners har bidragit i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2018:

ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, XXL, Skandia, Kellogg’s, ViledaSensodynTena, Garnier, Resurs Bank, FEETFIRST, SATS, Rörstrand, YES, Always, Venus, Pampers, Gillette, Oral-B, Head & ShouldersEver Clean, Eukanuba, Oriflame, din-X och Wayne’s Coffee.

Presskontakt Cancerfonden

Jenny Lilljeqvist, Pressansvarig Rosa Bandet

+46 708 188 255  jenny.lilljeqvist@cancerfonden.se

För mer information: www.cancerfonden.se/rosabandet

Om Rosa Bandet-kampanjen
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj syftar till att samla in pengar till svensk cancerforskning, sprida kunskap om bröstcancer och cancerprevention, samt bedriva påverkansarbete. Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj – tillsammans med privatpersoner, företag och föreningar – samlat in 843 miljoner kronor till svensk cancerforskning.

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor frånprivatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år cirka 500 forskningsprojekt.

Om oss

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.​Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.​Vi är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har vi delat ut 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.​Tack vare forskningens framsteg överlever i dag två av tre som får cancer. Vi har kommit långt, men vi är inte framme än.​ #tillsammansmotcancer www.cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer, men det är inget vi klarar av att göra ensamma. Det är fantastiskt att se hur olika krafter i samhället förenas under Rosa Bandet-kampanjen till stöd för den livsviktiga cancerforskningen. Jag vill verkligen rikta ett stort och varmt tack till alla som på något sätt har bidragit till detta viktiga arbete.
Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.