Rosa Bandet samlade in nästan 50 miljoner

Under torsdagskvällen gick den åttonde Rosa Bandet-galan av stapeln i Lisebergshallen i Göteborg. När kvällen var över stod räkneverket på nästan 50 miljoner kronor, vilket är runt fem miljoner bättre än 2009.

– Det var en fantastisk kväll med både skratt och tårar. Vi på Cancerfonden är förstås oerhört glada att så mycket pengar kom in, och de stora vinnarna är alla som drabbas av bröstcancer varje år, säger Ursula Tengelin, Cancerfondens generalsekreterare.

Den stjärnspäckade galan direktsändes i TV3 och programledarna Renée Nyberg och Hasse Aro guidade publiken genom en kväll fylld av artistuppträdanden blandat med inslag och tävlingar. Radarparet Erik och Mackan stod för humor och galna upptåg medan Peter Jöback, Bo Kaspers Orkester,  Lisa Miskovsky och Helen Sjöholm stod för musiken.

Förra året samlade Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj in drygt 44 miljoner kronor under oktober månad. I år var målet satt till 47 miljoner kronor, något som nu alltså slås med råge. Varje år får cirka 7 000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. Det innebär att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet. Tack vare forskningens framsteg botas i dag 80 procent av alla kvinnor i Sverige som får bröstcancer.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar bröstcancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om sjukdomen och väcka opinion.  Sedan starten 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, innan årets insats, samlat in 260 miljoner kronor till cancerforskning. Under denna period har Cancerfonden delat ut totalt 274 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning.

För ytterligare information, kontakta:
Jacob Lagercrantz, PR-ansvarig Cancerfonden, telefon 08-677 10 60 eller e-post jacob.lagercrantz@cancerfonden.se

Inger Söderholm, t.f. pressansvarig, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post inger.soderholm@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. cancerfonden.se