Rosa bukett och rosa necessär - bidrar till cancerforskning

För varje rosa produkt som säljs till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj ges ett bidrag till kampen mot bröstcancer och cancer. En av nio kvinnor får någon gång i livet bröstcancer. Försäljningsstart för de rosa produkterna är den 16 september.

– Det är det stora engagemanget från företag och privatpersoner som har gjort Rosa Bandet till något av en folkrörelse. Och varje rosa produkt och rosa band som säljs spelar roll för att vi ska nå målet på 50 miljoner kronor, säger Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare.

I år är de rosa produktnyheterna många: cykelsadel, doftljus, rosa silvertejp, hundkoppel och en gummistövel bland annat. Andra rosa produkter har vid det här laget blivit klassiker. Exempelvis försvarets hudsalva från Apoteket, wettextrasan från Vileda och sallad från ICA. Lindex följer upp föregående års designsamarbete och har låtit designern Matthew Williamson skapa en rosa kollektion. Under oktober månad kommer Supreme Card Woman skänka 100 kr till Rosa Bandet-kampanjen för varje nytecknat kort.

Gemensamt för samlingen av rosa produkter är att en del av försäljningspriset går till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och att produkterna bara får säljas under den tid Rosa Bandet pågår. Försäljningsstart av de rosa produkterna är den 16 september och produkterna säljs oktober ut.

Ett urval av rosa produktnyheter

• Rosa necessär i årets Rosa bandet-mönster från Apoteket, pris 49 kr varav 24,50 i bidrag
  • Foundation ”BB-cream” från Garnier, pris 119 kr varav 5 kr i bidrag
  • Rosa cykelsadel från Crescent, rek pris 269 kr varav 10 kr i bidrag
  • Rosa gummistövel från Scorett, pris 399 kr varav 50 kr i bidrag
  • Rosa hundkoppel från Hööks, pris 99 kr varav 20 kr i bidrag
  • Rosa silvertejp från Stockvis, rek pris 49,50 kr varav 5 kr i bidrag
  • Rosa doftljus från Bolsius, rek pris 30 kr varav 6 kr i bidrag
  • Rosa punschrullar från Gille, rek pris 45 kr varav 5 kr i bidrag
  • Stödstrumpa i grått och rosa från Mabs, pris 159 kr varav 10 kr i bidrag
  • Rosa ägg från Kronägg, rek pris 25 kr varav 1 kr i bidrag

Cancerfondens samarbetspartners som engagerar sig i kampen mot bröstcancer:
Huvudsponsor för Cancerfondens Rosa bandet-kampanj är ICA, Lindex, Apoteket och Supreme Card Woman från Resurs Bank.

Cancerfondens partners som bidrar med rosa produkter, kunskapsspridning och engagemang är Mäster Grön, Garnier, Kellogg´s, Vileda/Wettex, Crescent, SATS, Stokvis Tapes, Lypsyl, Bonjour, ghd, Scorett, Phone House, Eukanuba, Mabs, Nilfisk, Kronägg, Hööks, Tena, XL-Bygg, Gille, Bolsius, AIG, din-X, Lenox.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj
Syftet med Rosa Bandet-kampanjen är att bekämpa bröstcancer och cancer genom forskningsfinansiering samt att sprida kunskap om bröstcancer och väcka opinion. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår i oktober. I år genomförs kampanjen för elfte året i rad. Sedan starten 2003 har kampanjen samlat in 404 miljoner.

För mer information och bilder kontakta:
Alexandra Myrbäck von Melen, medieansvarig Cancerfonden, 08-677 10 74  alt. alexandra.vonmelen@cancerfonden.se
Johanna Faijersson pressekreterare Cancerfonden, 08-677 10 04 alt. johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 450 forskningsprojekt. Cancerfonden har inget statligt stöd utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.

Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare