Selam Fessahaye designar Cancerfondens rosa band

Cancerfondens rosa band är i år designat av modeskaparen och kostymören Selam Fessahaye. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år med syfte att samla in pengar till cancerforskning och sprida kunskap om cancer.

Selam Fessahaye

Årets rosa bandet är gjort i tyll, ett material som Selam ofta använder i sina kreationer och ett signum för hennes design. Inget band är det andra likt i år, eftersom trycket hamnar olika på varje band. Händerna symboliserar vikten av att alla är med och bidrar, att alla berörs och att vi tillsammans kan besegra cancer. Årets armband, som också är designat av Selam, går i två nyanser av rosa samt i svart för att matcha bandet.

– Varje band är unikt, precis som vi alla människor har vår egen berättelse och vårt eget avtryck. Jag visste inte om att cancerforskningen gör så stora framsteg. När Cancerfonden startades överlevde bara en av tre som fick cancer, i dag är det två av tre som överlever. Vi kan verkligen göra stor skillnad tillsammans. Min generation kan få vara med om att besegra cancer. Jag bär rosa bandet för att forskningen ska gå ännu snabbare framåt, och för en framtid där färre drabbas och fler överlever cancer. Nu gör vi det här tillsammans, säger Selam Fessahaye.

Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en betydande del av de pengar som Cancerfonden delar ut varje år till Sveriges främsta cancerforskning. Mer forskning är avgörande för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.

– Vi är otroligt stolta över att Selam Fessahaye designar Cancerfondens rosa band och att hon med sin fantastiska design och sitt kreativa uttryck är med och bidrar till årets Rosa Bandet-kampanj. Den wow-känsla jag får av de kläder Selam designar hoppas jag också många får när de ser det rosa band hon har skapat. Vi är övertygade om att Selam med sitt unika band kommer stärka årets kampanj och stötta oss i vår fortsatta vision att besegra cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Selam Fessahaye

Köp årets rosa band!
Cancerfondens rosa band kostar 50 kronor, varav 5.93 kronor är tillverkningskostnad och resten går till Cancerfonden. Armbandet kostar 100 kronor, varav 5,50 kronor är tillverkningskostnad och resten går till Cancerfonden. Cancerfondens rosa band och armband säljs från 24 september på ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, ELLOS online och i Cancerfondens gåvoshop.

Bilder på årets designer och Cancerfondens rosa band och armband hittar du här.

Mer information om kampanjen finns på www.cancerfonden.se/rosabandet.

Isabell Blomkrantz, isabell.blomkrantz@cancerfonden.se , 070-259 83 00

Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003, med syfte att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Pengarna som samlas in fördelas till den mest lovande forskningen oavsett cancerform. Under kampanjen fokuserar vi på bröstcancer och frågor med relevans för bröstc
ancer i vårt kunskapsspridande och opinionsbildande arbete.

Om Selam Fessahaye
Selam Fessahaye är en prisvinnande stylistkostymör och modeskapare som stylat några av Sveriges främsta artister och jobbat med de största märkena i världen. Hennes första egna kollektion visade hon 2018 på Stockholms modevecka och hon är hyllad både i Sverige och internationellt. Selam är aktuell som sommarpratare 2021.

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva.  Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut drygt 12 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige.