Stöd Cancerfonden genom att handla rosa

När Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj genomförs för sextonde året i rad fyller ett 20-tal företag butikshyllorna med rosa produkter. Genom att handla vardagliga produkter, exempelvis morötter, bomullsrondeller, porslin, skor och hudvårdsprodukter, kan alla vara med och bidra till svensk cancerforskning. För varje rosa produkt som säljs går en del av intäkterna till Cancerfonden.

I år säljs de rosa produkterna av bland annat ICA, Lindex, Apotek Hjärtat och XXL. Sporthandelskedjan XXL går i år in som ny huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj med rosa produkter för träning och rörelse. I ICA:s rosa sortiment finns mycket frukt och grönsaker samt ekologiska produkter från sortimentet I love Eco.

- Genom en relativt liten insats, när du handlar rosa produkter, bidrar du tillsammans med många andra till den livsviktiga cancerforskningen. Det är ett fint exempel på hur vi alla på ett enkelt sätt kan göra skillnad i vår vardag, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Varje dag diagnostiseras 20 kvinnor med bröstcancer
Varje år får drygt 60 000 personer i Sverige ett cancerbesked. Av dessa får närmare 8000 diagnosen bröstcancer och antalet som insjuknar fortsätter att öka. Risken att insjukna i bröstcancer före 75 års ålder är cirka 10 procent, det vill säga en av tio kvinnor som är 75 år har eller har haft bröstcancer. Chansen att bli botad från bröstcancer har ökat de senaste årtiondena och idag överlever 8 av 10 kvinnor bröstcancer. På 80-talet var det sex av tio. Det beror främst på att allt fler fall upptäcks tidigt och att behandlingsmetoderna blivit bättre.

– Var tredje person får cancer, men alla drabbas. Det är bara tillsammans vi kan besegra denna fruktansvärda sjukdom, så att fler överlever och färre drabbas. Jag vill rikta ett stort tack till alla engagerade företag som år efter år under oktober månad hjälper oss att färga Sverige rosa, avslutar Ulrika Årehed Kågström.

Ett urval av årets rosa produkter:

• Pink Lindex armband Together, 99 kr varav 60 kr går till Cancerfonden
  • Lindex tygpåse i ekologisk bomull, 69,50 kr varav 30 kr går till Cancerfonden
  • ICA Diskborste Rosa Bandet, 0,75kr går till Cancerfonden
  • ICA I love eco morot 1 kg, 1,75 kr går till Cancerfonden
  • Apotek Hjärtats rosa hudsalva, 23 kr varav 2 kr går till Cancerfonden
  • Apotek Hjärtats C-vitamin Hallon, 23kr varav 2 kr går till Cancerfonden
  • Didrikson Parka från XXL, 1099 kr varav 100 kr går till Cancerfonden
  • Futsal fotboll från XXL, 299 kr varav 25 kr går till Cancerfonden

Årets rosa band är designat av Bea Szenfeld och kostar 40 kronor. Varje band kostar mindre än tre kronor att tillverka, resten går till Cancerfonden. Cancerfondens rosa band säljs i år på ICA, Lindex, Apotek Hjärtat och XXL.

Följande företag är samarbetspartners i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2018: ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, XXL, Skandia, Kellogg’s, Vileda, Sensodyn, Tena, Garnier, Resurs Bank, FEETFIRST, SATS, Rörstrand, YES, Always, Venus, Pampers, Gillette, Oral-B, Head & Shoulders, Ever Clean, Eukanuba, Oriflame, din-X och Wayne’s Coffee.

För högupplösta bilder på rosa bandet, årets designer Bea Szenfeld och de rosa produkterna samt prisuppgifter, se här

Presskontakt Cancerfonden

Jenny Lilljeqvist, Pressansvarig Rosa Bandet

Direkt: +46 708 188 255

jenny.lilljeqvist@cancerfonden.se

För mer information se www.cancerfonden.se/rosabandet

Om Rosa Bandet-kampanjen
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj syftar till att samla in pengar till svensk cancerforskning, sprida kunskap om bröstcancer och cancerprevention, samt bedriva påverkansarbete. Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj – tillsammans med privatpersoner, företag och föreningar – samlat in 759 miljoner kronor till svensk cancerforskning.

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation verksam inom forskningsfinansiering, opinionsbildning samt informations- och kunskapsspridning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansieras cirka 400 forskningsprojekt via Cancerfonden. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. cancerfonden.se