Stöd kampen mot cancer genom dina vardagsinköp

Försäljning av årets Rosa Bandet-produkter har börjat. För varje rosa produkt som säljs till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj ges ett bidrag till kampen mot cancer.

– Det som gör de rosa produkterna så populära är att man kan stödja svensk cancerforskning genom att köpa varor som man använder dagligen. Du kan köpa mjölk, en ny disktrasa, tandkräm eller hundfoder och samtidigt bidra till den viktiga kampen mot cancer, säger Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare.

– Varje rosa band och rosa produkt som säljs gör nytta. Därför vill jag, på förhand, tacka alla som engagerar sig under Rosa Bandet-kampanjen – tack vare er har kampanjen blivit en rosa folkrörelse, fortsätter Stefan Bergh.

Bland årets rosa produktnyheter finns, bland annat, en mellanmjölk från ICA, ett handvårdskit från Oriflame och en rosa take away-mugg från Wayne’s Coffee. Andra produkter har blivit populära klassiker, till exempel Apotekets hudsalva, Wettextrasor från Vileda, rosa gummistövlar från Scorett och Kellogg’s Special K Classic. Lindex stödjer för tolfte året i rad Rosa Bandet-kampanjen. I år är det designern Jean Paul Gaultier som står bakom den rosa klädkollektionen.

Gemensamt för alla rosa produkter är att en del av försäljningspriset bidrar till svensk cancerforskning.

Ett urval av årets rosa produkter

• Mellanmjölk från ICA, bidrag 1 krona per liter.
  • Pillerburk med årets rosa bandet-mönster från Apoteket, bidrag 5,90 kronor.
  • Rosa handvårdskit från Oriflame, bidrag 20 kronor per set.
  • Rosa take away-mugg från Wayne’s Coffee, bidrag 2 kronor per mugg.
  • Rosa armband designat av Jean Paul Gaultier för Lindex, bidrag 53 kronor.
  • Essie nagellack rosa kollektion, bidrag 10 kronor.
  • Rosa handduk från SATS, bidrag 25 kronor.
  • Rosa gummistövlar från Scorett, bidrag 50 kr.
  • Drivemedel från Din-X, bidrag 3 öre per liter.
  • Rosa ägg från Kronägg, bidrag 1 kr per 10-pack.

Cancerfondens rosa samarbetspartners bidrar med produkter och sitt engagemang
Huvudpartners för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är ICA, Lindex, Apoteket och XL-BYGG.

Cancerfondens partners som bidrar med rosa produkter är Kellogg’s, Garnier, ghd, Hööks, Din-X, Gille, Acana, Kronägg, Lypsyl, Mäster Grön, Nilfisk, Oriflame, Supreme Card från Resurs Bank, SATS, Scorett, Sensodyne, Tena, Bonjour, Wayne’s Coffee. Lindab, Skandia och Vileda.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj
Syftet med Rosa Bandet-kampanjen är att bekämpa cancer genom forskningsfinansiering och kunskapsspridning om bröstcancer samt påverkansarbete. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor och en av nio kvinnor drabbas före 75 års ålder. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober och i år genomförs kampanjen för tolfte året i rad. Sedan starten 2003 har kampanjen samlat in 452 miljoner kronor.

Läs mer på cancerfonden.se/rosabandet

Alexandra von Melen på 08-677 10 74, alexandra.vonmelen@cancerfonden.se

Petra Rosén på 08-677 10 43, petra.rosen@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år cirka 450 forskningsprojekt.