Svenska kvinnliga artister i ny TV-satsning mot bröstcancer

Lill-Babs, Molly Sandén och Linda Sundblad är några av artisterna som vi kommer att få möta i en ny TV3-satsning i höst. Den första oktober startar Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj för tionde året i rad. Detta uppmärksammas i en tre avsnitt lång realitysatsning, ”Du får mig att känna”, som Cancerfonden gör i samarbete med TV3.

I programmet får tittarna följa nio av våra största kvinnliga artister under arbetet inför en konsert på Cirkus i Stockholm, som hålls till förmån för Rosa Bandet.

I varje avsnitt får vi möta tre artister som representerar olika generationer och stilar. Folkkära Barbro ”Lill-Babs” Svensson möter melodifestivalaktuella Sonja Aldén och rocksångerskan Linda Sundblad som bland annat haft internationella framgångar med gruppen Lambretta.

Danmarks rockdrottning Sanne Salomonsen möter svenska countrydrottningen Jill Johnsson och kaxiga nykomlingen Alex Saidac – aktuell med radiohiten Stay in this moment.

Högaktuella Molly Sandén möter soulsångerskan Pauline och finska urkraften Arja Saijonmaa, känd för såväl Mikis Theodorakis-tolkningar, som Let's dance.

I ”Du får mig att känna” följer vi artisterna under några intensiva dagar innan konserten. Repetitioner varvas med skratt, känslor och samtal. På konserten framför varje artist ett antal nummer med egna eller andras låtar. Varje avsnitt avslutas med en intervjudel från Cirkus scen.

Som finalnummer framför de nio artisterna en specialskriven sång vid den direktsända Rosa Bandet-galan på TV3 den 31 oktober.

För mer information, kontakta:

Alexandra Myrbäck von Melen, Cancerfonden, tel 076-8147474, alexandra.vonmelen@cancerfonden.se
Annika Enmalm, MTG TV, tel 073-699 23 48, annika.enmalm@mtgtv.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag