Thunberg, Lidbrink och Thand Ringqvist ambassadörer för Rosa Bandet

Årets ambassadörer i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, som pågår hela oktober, är Karin Thunberg, författare och journalist, Elisabet Lidbrink överläkare på bröstmottagningen på onkologiska kliniken vid Radiumhemmet och Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Cancerfonden använder sig sedan några år tillbaka av olika ambassadörer, oberoende talespersoner, för att hjälpa till att driva sina kampanjer. Här berättar årets tre Rosa Bandet-ambassadörer om varför de valt att engagera sig i år.

Elisabeth Thand-Ringqvist, vd för Företagarna:

– Cancer, och då inte minst bröstcancer, är ständigt närvarande i vardagen. Flera personer i min närhet har drabbats. I  den organisation som jag representerar, Företagarna, får en medlem varje dag beskedet om att de har cancer.

Elisabet Lidbrink, överläkare på Radiumhemmet:

– I halva mitt liv har jag arbetat med bröstcancer. Under denna period har jag varit med om en enastående utveckling och en kontinuerligt förbättrad prognos för bröstcancerpatienter. Den uppgivna attityd som man kunde känna av tidigare existerar inte längre. Jag har också ett personligt engagemang i kampen mot bröstcancer, eftersom  både min farmor och  mor avled i sjukdomen.

– Jag ser det som min mission att sprida korrekt information om bröstcancer och ta död på skrönor och andra avarter som cirkulerar bland folk. Jag tycker om att arbeta med patienter och klinisk forskning. För mig är det viktigt att förklara och motivera mina patienter att ingå i kliniska studier för att på så sätt ständigt förbättra behandlingen av bröstcancer.

Karin Thunberg, författare och journalist:

– Jag ville engagera mig eftersom jag är bröstcancerpatient själv och har skrivit en bok om detta. De fem år som jag varit ute och talat om boken och mina egna erfarenheter har jag insett hur stort behovet är. Och hur viktigt det är att visa att cancer inte behöver betyda döden – vi är många som inte bara överlever utan också har bra liv idag.

– Bröstcancer kan drabba vem som helst. Jag blir oerhört upprörd över alla tankar på att vi på något sätt själva har ansvar för att vi blir sjuka, det skapar förödande skuldkänslor. Å andra sidan ska man som överlevande inte behöva gå runt och vara tacksam hela tiden. Man måste få vara en vanlig liten sketen människa också!

För mer information, kontakta:
Jacob Lagercrantz, PR-ansvarig, Cancerfonden Tfn 08-677 10 60 eller e-post jacob.lagercrantz@cancerfonden.se

Lars-Gunnar Ericson pressekreterare, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post lars-gunnar.ericson@cancerfonden.se

FAKTA

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar bröstcancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om sjukdomen och driva opinion.

Sedan starten 2003 har Rosa Bandet-kampanjen samlat in närmare 308 miljoner kronor till kampen mot bröstcancer.

Cancerfonden har sammanlagt under samma period (2003-2010) delat ut dryga 330 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning.

Fakta om bröstcancer

• Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor.
  • I Sverige får drygt 7 000 kvinnor diagnosen bröstcancer varje år (en fördubbling mot 70-talet).
  • Varje dag får 15-20 kvinnor i Sverige diagnosen bröstcancer.
  • Var nionde kvinna i Sverige får någon gång i livet diagnosen bröstcancer.
  • Även män kan få bröstcancer. Cirka 40 män får sjukdomen varje år.
  • I dag överlever nästan 80 procent av dem som får bröstcancer.
  • Medianåldern är 64 år för dem som drabbas av bröstcancer.

Sätt att ge

• Köp ett eller flera rosa band, pris 25 kronor per styck.
  • Sms:a ROSA till 72 988 och skänk 50 kronor till kampen mot bröstcancer.
  • Smycka din och dina vänners profilbild på facebook.
  • Starta en webbinsamling på cancerfonden.se/rosabandet
  • Företag – exponera ditt företagsnamn under den direktsända Rosa Bandet-galan den 26 oktober. Företagsnamnet exponeras i text vid två tillfallen, pris 10 000 kronor.
  • Köp ett digitalt företagspaket. Ett paket innehåller en banners till hemsidan, en mejlsignatur samt ett diplom. Paketet köps på cancerfonden.se/rosabandet, pris 6 000 kronor

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag