Vad kostar cancer i dag och år 2040?

2014 fick fler än 60 000 personer i Sverige ett cancerbesked. Om knappt 25 år kommer över 100 000 personer att drabbas varje år. Vad kommer detta att innebära för sjukvården och kosta samhället framöver? Välkommen till ett samtal om cancervårdens framtidsfrågor i samband med att årets Cancerfondsrapport presenteras.

Varje år ökar antalet personer som får cancer. I samband med att Cancerfondsrapporten 2016 presenteras kommer frågan om vilka insatser som behövs för att klara utvecklingen framöver vara i fokus. En prognos för framtidens insjuknande kommer att presenteras tillsammans med en beräkning av vad cancer kostar samhället i dag och år 2040.

Under samtalet kommer folkhälso- och sjukvårdsminister Gabriel Wikström att bli utfrågad kring hur regeringen ser på dessa utmaningar. Med under samtalet finns även Cecilia Widegren, gruppledare för moderaterna i Socialutskottet, Gunilla Gunnarsson, ordförande Regionala cancercentrum i samverkan samt Jan Zedenius, medicinskt sakkunnig på Cancerfonden och chefläkare på Sophiahemmet.

Katarina Steen Carlsson, Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi, presenterar vad cancer kostar i dag och i framtiden. Rapportens övriga delar presenteras av bland andra Klas Kärre, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd.

Tid och plats
Onsdagen den 6 april, klockan 08.00-09.00. Frukost från klockan 07.30.
Cancerfonden, David Bagares gata 5, Stockholm.

Seminariet hålls på svenska och kan livestreamas på cancerfonden.se/cancerfondsrapporten.

Medverkande
Gabriel Wikström, folkhälso- och sjukvårdsminister
Cecilia Widegren, gruppledare för moderaterna i Socialutskottet
Gunilla Gunnarsson, ordförande Regionala cancercentrum i samverkan
Katarina Steen Carlsson, projektledare Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi
Jan Zedenius, medicinskt sakkunnig Cancerfonden och chefläkare på Sophiahemmet
Klas Kärre, ordförande Cancerfondens forskningsnämnd
Lisa Jacobson, redaktör Cancerfondsrapporten
Moderator: Ulrica Sundholm, intressepolitiskt sakkunnig Cancerfonden

För anmälan
Kontakta Cancerfondens pressekreterare Cecilia Boij:
076- 814 74 43/ cecilia.boij@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år cirka 475 forskningsprojekt.