Vardagsinköpen som gör skillnad under Rosa Bandet-kampanjen

Morötter, pillerburk eller ett tjusigt armband? Under oktober säljs mer än 150 rosa produkter till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och svensk cancerforskning.

Varje år får 8 000 kvinnor besked om att de har bröstcancer. Tack vare forskningens framsteg överlever i dag mer än 80 procent av dem som drabbas. Cancerfonden arbetar för att fler ska överleva cancer genom att samla in pengar till Sveriges främsta cancerforskning. För fjortonde året i rad pryds därför butikshyllorna av utvalda rosa produkter hos bland annat ICA, Lindex och Apotek Hjärtat. För varje rosa produkt går en del av försäljningen till Cancerfondens insamling.

- Att bidra genom att köpa en rosa produkt kan kännas som något litet, men alla dessa vardagliga inköp leder till stor insamling och är ett viktigt bidrag till svensk cancerforskning. Det är ett fantastiskt exempel på hur vi alla på ett enkelt sätt kan hjälpa till i vår vardag för att göra skillnad, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Apotek Hjärtat är ny sponsor och säljer i år bland annat C-vitamin med hallonsmak, bomullsrondeller och den klassiska rosa pillerburken i årets bandmönster av Alicia Vikander.
I ICA:s rosa sortiment finns ett femtiotal produkter, mycket frukt och grönsaker samt ekologiska produkter från sortimentet I love Eco såsom kaffe och tunt knäckebröd. Modeföretaget Lindex har ny design på sitt populära rosa armband, ett ljusrosa skinnarmband med en dekorativ rosett på. Spännande nyheter i år är en rosa fåtölj från Englesson, elektrisk fotfil från Scholl och Wayne’s Coffees rosa termomugg i fin design.

- Ett varmt tack till alla dessa engagerade företag som återigen hjälper oss att färga Sverige rosa i oktober, avslutar Ulrika Årehed Kågström.

Olika sätt att bidra:
För varje rosa produkt som säljs går en del av pengarna till Cancerfondens insamling. Årets rosa band kostar 30 kronor. Varje band kostar mindre än tre kronor att tillverka, resten går till Cancerfonden. Cancerfondens rosa band säljs på ICA, Lindex och Apotek Hjärtat.

Ett urval av årets rosa produkter:

• Mango från ICA, 1,50 kronor går till Cancerfonden
  • Ekologiska morötter från ICA, 1,50 kr går till Cancerfonden
  • Armband från Lindex, pris 99 kr varav 52 kr går till Cancerfonden
  • Hjärtats hudsalva från Apotek Hjärtat, pris 22 kr varav 2 kr går till Cancerfonden
  • Städhink från Vileda, cirkapris 119 kr varav 5 kr går till Cancerfonden
  • Tandkräm från Sensodyne, cirkapris 24 kr varav 2 kr går till Cancerfonden
  • Vattenflaska från SATS, pris 85 kr varav 10 kr går till Cancerfonden
  • Apelsinjuice från Tropicana, rekommenderat pris 26 kr varav 1 kr går till Cancerfonden
  • Elektrisk fotfil från Scholl Velvet, rekommenderat pris 449 kr varav 20 kr går till Cancerfonden
  • Handdiskmedel från YES, cirkapris 20 kr varav 1,50 kr går till Cancerfonden
  • Termomugg från Wayne’s Coffee, pris 145 kr varav 15 kr går till Cancerfonden
  • 3D nagellack ”gel-setter” från Essie, pris 145 kr varav 10 kr går till Cancerfonden

Cancerfondens rosa samarbetspartners bidrar med produkter och sitt engagemang. Följande företag är partners i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj:

ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, Skandia, Kelloggs Special K, Gillette Venus och Gillette, Scholl, Always, Garnier, Essie, Sensodyne, Mäster Grön, Vileda, SATS, Englesson, Bahco, Tropicana, Resurs Bank, Acana, Ariel, Din X, Everclean, Furminator, Lenor, Lypsyl, Nilfisk, Oral-B, Oriflame, Pampers, Scorett, Tena, Wayne’s Coffee, Yes.

Om Rosa Bandet-kampanjen
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om bröstcancer och cancerprevention, samt bedriva påverkansarbete. Sedan starten 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in drygt 549 miljoner kronor. Under samma period (2013-2015) har Cancerfonden delat ut drygt 640 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning.

Alexandra von Melen, PR- och kommunikationsstrateg, Cancerfonden, 0768-14 74 74 / alexandra.vonmelen@cancerfonden.se

Sofia Guerrero, pressekreterare, Cancerfonden, 0768-14 74 43 / sofia.guerrero@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år närmare 500 forskningsprojekt. Läs mer på Cancerfonden.se