Vardagsinköpen som räddar liv

Under oktober månad lanseras drygt 200 rosa produkter till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Kaffe, grönsaker, bomullsrondeller och hudvårdsprodukter är några av vardagsinköpen som bidrar till den livsviktiga cancerforskningen i årets kampanj.

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor och varje år drabbas drygt 8 000 personer i Sverige. Tack vare forskningens framsteg överlever i dag 80 procent av alla bröstcancerpatienter, jämfört med 60 procent på 1980-talet. Utvecklingen går åt rätt håll, men Cancerfondens mål är att fler drabbade ska överleva cancer och fortsätter därför att samla in pengar till Sveriges främsta cancerforskning.

När Rosa Bandet-kampanjen genomförs för femtonde året i rad väljer ett 30-tal företag att fylla butikshyllorna med mer än 200 rosa produkter till förmån för kampanjen. För varje rosa produkt som kunderna köper går en del av försäljningen till Cancerfonden.

- Genom att välja rosa produkter när vi handlar i oktober kan vi alla, på ett enkelt sätt, bidra till den livsviktiga cancerforskningen. Tillsammans ska vi besegra cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

I år kommer utvalda rosa produkter att säljas av bland annat ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, Skandia, Rörstrand och FEETFIRST. I ICA:s rosa sortiment finns ett femtiotal produkter, mycket frukt och grönsaker samt ekologiska produkter från sortimentet I love Eco. Spännande nyheter för i år är en ingefärsshot från Wayne’s Coffee, en protes-bh i fin design från Lindex, Rörstrands populära servis Swedish Grace ros med utvalda delar, bland annat en mugg och en äggkopp i rosa, samt ekologiska hudvårdsprodukter från Apolosophy Eco.

- Cancer är en sjukdom som drabbar alla på ett eller annat sätt, och för att kunna besegra sjukdomen behöver alla krafter i samhället förenas. Jag vill rikta ett varmt tack till dessa engagerade företag som hjälper oss att färga Sverige rosa i oktober, avslutar Ulrika Årehed Kågström.

Ett urval av årets rosa produkter:

• Swedish Grace ros mugg från Rörstrand, cirkapris 149 kr varav 15 kr går till Cancerfonden

• Delikatesspotatis Amandine från ICA, cirkapris 27 kr 1,50 kr går till Cancerfonden

• Protes BH från Lindex, pris 299 kr varav 10 procent går till Cancerfonden

• Apolosophy Eco cleansing foam från Apotek Hjärtat, pris 99 kr varav 2 kr går till Cancerfonden

• Ever Clean kattsandsmatta, pris 99 kr varav 30 kr går till Cancerfonden

• Tandkräm från Sensodyne, cirkapris 25 kr varav 2 kr går till Cancerfonden

• Vikbar vattenflaska från SATS, pris 149 kr varav 10 kr går till Cancerfonden

• Apelsinjuice från Tropicana, rekommenderat pris 28 kr varav 1 kr går till Cancerfonden

• Känga från FEETFIRST DinSko, pris 499 kr varav 10 % går till Cancerfonden

• UltraMax mikrofibermopp från Vileda, cirkapris 199 kr varav 10 kr går till Cancerfonden

Följande företag är samarbetspartners i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj
ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, Skandia, Kellogg´s, Kärcher, Rörstrand, Yes, Sensodyne, L´Oréal/Garnier, Always, Venus, Resurs Bank, Vileda, SATS, Tropicana, Tena, FEETFIRST, Wayne´s Coffee, Oriflame, Nilfisk, Eukanuba, Ever Clean, din-X, Pampers, Oral-B och Gillette.

Om Rosa Bandet-kampanjen
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om bröstcancer och cancerprevention, samt bedriva påverkansarbete. Sedan 2003 har Cancerfonden – tillsammans med privatpersoner, företag och föreningar – samlat in drygt 674 miljoner kronor. Under samma period har Cancerfonden delat ut 706 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning.

För mer information, kontakta:

Cecilia Boij,
076- 814 74 40
cecilia.boij@cancerfonden.se

Alexandra von Melen,
PR- och kommunikationsstrateg
alexandra.vonmelen@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år närmare 500 forskningsprojekt.

Genom att välja rosa produkter när vi handlar i oktober kan vi alla, på ett enkelt sätt, bidra till den livsviktiga cancerforskningen. Tillsammans ska vi besegra cancer.
Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden
Cancer är en sjukdom som drabbar alla på ett eller annat sätt, och för att kunna besegra sjukdomen behöver alla krafter i samhället förenas. Jag vill rikta ett varmt tack till dessa engagerade företag som hjälper oss att färga Sverige rosa i oktober.
Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden