Vårsolen är här- så skyddar du dig mot hudcancer

Nu när vårsolen tittar fram är huden helt ovan vid solens UV-strålar och har inte hunnit bygga upp något eget skydd. Därför bränner man sig lättare just nu. Att solens strålar kan orsaka cancer vet de allra flesta, ändå är det få som skyddar sig tillräckligt.

– Man ska alltid vara försiktig mellan klockan 11 och 15, sök skugga, skydda huden med kläder och där man inte kan det använda solskyddsmedel, säger Elizabeth Johansson sakkunnig på Cancerfonden.

Enligt Cancerfonden är kopplingen mellan solning och hudcancer jämförbar med den mellan rökning och lungcancer. Närmare 11 000 personer i Sverige drabbas varje år av någon av de två hudcancerformerna malignt melanom eller skivepitelcancer i huden. Dessutom får 35 000 – 40 000 personer om året den mer lindriga formen av hudcancer, basalcellscancer. Närmare 600 personer avlider av hudcancer årligen.

För alla former av hudcancer är solens UV-strålning den stora riskfaktorn. Hudcancer är den diagnosgrupp som ökar allra mest av alla cancerformer, både den allvarligaste formen av hudcancermalignt melanom, och skivepitelcancer ökar stort sett över tid.

Nu kommer därför Cancerfonden ut med nya råd:

• Sök skugga mellan klockan 11 och 15. Undvik solen när den är som starkast. Stanna inomhus eller var i skuggan under dessa timmar. Barn under ett år bör inte utsättas för direkt solljus
  • Skydda huden med kläder. Var speciellt noga med att skydda barn mot solen med kläder. En långärmad tröja, ett par sköna byxor och en solhatt räcker bra som skydd.
  • Använd solskyddsmedel med hög faktor där kläder inte skyddar. Detta minskar risken för hudskador, förutsatt att man inte förlänger tiden i solen. Använd vattenfast solskyddsmedel med hög faktor (minst 30) och som skyddar mot både UVA- och UVB-strålning. Det är viktigt med ett tjockt lager om det ska ha någon effekt. Upprepa efter några timmar eller efter bad.
  • Sola inte solarium. Solning i solarium kan precis som naturlig solning ge upphov till hudcancer. Extra farligt är det för barn och ungdomar.

Håll koll på dina födelsemärken

Mer än 85 procent av alla patienter med malignt melanom i huden botas tack vare att melanomet upptäcks tidigt och därmed inte har hunnit sprida sig. Därför är det viktigt att regelbundet hålla koll på sin hud och att söka läkare vid misstänkta hudförändringar. Hudcancertyperna basalcellscancer och skivepitelcancer är ännu vanligare än malignt melanom, men är i regel enklare att bota.

– Man bör vara uppmärksam på ett sår som inte läker, ett födelsemärke som ändrar färg eller form och som är oregelbundet i kanterna. Om man upptäcker något sådant så bör man ta kontakt med sjukvården, säger Elizabeth Johansson.

Läs mer här:

För mer information kontakta:

Frida Ekberg, pressekrerare

Frida.ekberg@cancerfonden.se 0702-731555

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut drygt 10 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. www.cancerfonden.se

Snabbfakta

Det är lätt att bränna sig i vårsolen. Nya råd från Cancerfonden- så skyddar du dig från hudcancer

–Man ska alltid vara försiktig mellan klockan 11 och 15, sök skugga, skydda huden med kläder och där man inte kan det använda solskyddsmedel.
Elizabeth Johansson sakkunnig på Cancerfonden.