• Cereno Scientific/

Cereno Scientific deltar på ISHLT 44th Annual meeting and Scientific sessions för att utöka sitt nätverk och träffa prövare i Fas II-studien för CS1 i PAH

Cereno Scientific (Nasdaq First North: CRNO B), ett banbrytande bioteknikbolag som utvecklar innovativa behandlingar för vanliga och sällsynta kardiovaskulära sjukdomar, meddelade idag sitt deltagande på ISHLT 44thAnnual meeting and Scientific sessions, som organiseras av The International Society for Heart and Lung Transplantation, i Prag, den 10–13 april 2024.

Cereno Scientific har under de senaste månaderna rapporterat positiva fynd från den pågående studien som tyder på en potentiell positiv effekt av läkemedelskandidat CS1 hos patienter med den svåra sällsynta sjukdomen PAH. Slutförande av studien och topline-resultat förväntas under Q3 2024. Den 30 januari beviljade FDA Cerenos ansökan om Expanded Access, även kallat ”Compassionate Use”, för läkemedelskandidaten CS1 för användning som en förlängning av den pågående Fas II-studien som utvärderar CS1 i pulmonell arteriell hypertension (PAH).

ISHLT 44th Annual meeting and Scientific sessions, som organiseras av The International Society for Heart and Lung Transplantation, hålls detta år i Prag, den 10–13 april. Dr. Rahul Agrawal, Chief Medical Officer och Head of R&D, samt Dr. Björn Dahlöf, Chief Scientific Officer, kommer att närvara på konferensen för att ta del av de senaste framstegen inom vård av patienter med allvarliga hjärt- och lungsjukdomar, utöka Bolagets nätverk inom akademi och industri, samt träffa prövare för att diskutera slutförandet av den pågående Fas II-studien av CS1 i PAH, likväl som Expanded Access-programmet för CS1.

The International Society for Heart and Lung Transplantation (ISHLT) är en ideell, tvärvetenskaplig, professionell organisation som är dedikerad till att förbättra vården för patienter med allvarliga hjärt- eller lungsjukdomar genom transplantation, medicintekniska hjälpmedel och innovativa behandlingar via forskning, utbildning och påverkansarbete.

Läs mer om konferensen på ISHLT:s webbplats här.

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Westdahl, Director IR & Communications

E-post: henrik.westdahl@cerenoscientific.com

Telefon: +46 70-817 59 96

E-post: sten.sorensen@cerenoscientific.com

Telefon: +46 73-374 03 74

Cereno Scientific utvecklar innovativa behandlingar för vanliga och sällsynta kardiovaskulära sjukdomar. Den längst avancerade läkemedelskandidaten, CS1, är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med tryckreducerande, ”reverse-remodeling”, anti-fibrotiska, anti-inflammatoriska, och anti-trombotiska egenskaper. En klinisk Fas II-studie pågår för att utvärdera CS1s säkerhet, tolerabilitet och effekt hos patienter med den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tillåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. Två initiativ som genomfördes under den pågående Fas II-studien har visat positiva fynd som tyder på den potentiella kliniska nyttan av CS1 hos PAH-patienter. Dessa initiala resultat är dock inte en garanti för de slutliga studieresultaten som förväntas under tredje kvartalet 2024. Sedan januari 2024 är vi glada att FDA:s Expanded Access-program ger patienter med PAH, ett allvarligt och livshotande tillstånd, tillgång till CS1 då inga jämförbara alternativa behandlingar finns att tillgå. Cereno har också två lovande prekliniska läkemedelskandidater under utveckling genom forskningssamarbeten med University of Michigan. Läkemedelskandidaten CS014 är en HDAC-hämmare under utveckling som en behandling av arteriell och venös trombosprevention. Den innovativa läkemedelskandidaten representerar ett banbrytande tillvägagångssätt för anti-trombotisk behandling potentiellt utan tillhörande ökad risk för blödning hos människor. CS014 är en ny kemisk entitet med en mångfaldig verkningsmekanism som en epigenetisk modulator – som reglerar blodplättsaktivitet, fibrinolys och blodproppsstabilitet för att förebygga trombos utan ökad risk för blödning, vilket dokumenterats i prekliniska studier. Läkemedelskandidat CS585 är prostacyklinreceptor-agonist som i prekliniska studier har visat effekt på IP-receptorn och förebygger trombos utan ökad risk för blödning. Bolaget är beläget i Göteborg, Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA Cereno är noterat på Nasdaq First North Growth Market (CRNO B). Mer information finns på www.cerenoscientific.se.