Cereno Scientific får beviljat patent för CS1 som utökar IP-skyddet i Australien

Cereno Scientific (XSAT: CRNO B) meddelade idag att patentskyddet för läkemedelskandidaten CS1s andra patentfamilj har beviljats i Australien. Detta är resultatet av Cerenos kontinuerliga arbete med att säkra patentskydd för sina tillgångar för att stärka den kommersiella positioneringen. En Fas II-studie för att utvärdera CS1 för behandling av pulmonell arteriell hypertension (PAH) är planerad att starta i september 2021.

Vi tycker det är mycket positivt med det stärkta skyddet kring vår läkemedelskandidat CS1. Utökningen att även täcka Australien med CS1s andra patentfamilj tillsammans med tidigare beviljade huvudmarknader Japan, Ryssland och USA är en del av vårt pågående strategiska IP-arbete för att säkra en fördelaktig position inför framtida utveckling”, säger Sten R. Sörensen, VD på Cereno Scientific.

Patentet beviljat för den Australienska marknaden har titeln ‘Valproic acid for the treatment or prevention of pathological conditions associated with excess fibrin deposition and/or thrombus formation’, med patentnummer 2015329795 B2. Detta patent för Australien är giltigt till 2035 med möjlighet till förlängning om ytterligare totalt fem år.

Fas II-studien syftar till att demonstrera läkemedelskandidaten CS1s säkerhet, tolerabilitet, farmakokinetik och explorativ effekt hos patienter med den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). Studien planeras att initieras i september 2021.

För mer information, kontakta:
E-mail: info@cerenoscientific.com

Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom kardiovaskulära sjukdomar. Den längst framskridna läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH) och trombosindikationer. CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med anti-trombotiska, anti-inflammatoriska, anti-fibrotiska och tryckreducerande egenskaper, alla relevanta för PAH. CS1s epigenetiska mekanism är ett helt nytt behandlingssätt för kardiovaskulära sjukdomar. En klinisk fas II-studie för CS1 i PAH förväntas att initieras i september 2021 under den US FDA beviljade särläkemedelsstatusen (ODD). Dessutom har Cereno två lovande prekliniska utvecklingsprogram som är inriktade mot behandling av kardiovaskulära sjukdomar. Bolaget är beläget i AstraZenecas BioVenture Hub i Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på den svenska Spotlight Stock Market (CRNO B). Mer information på www.cerenoscientific.se.

Citat

Vi tycker det är mycket positivt med det stärkta skyddet kring vår läkemedelskandidat CS1. Utökningen att även täcka Australien med CS1s andra patentfamilj tillsammans med tidigare beviljade huvudmarknader Japan, Ryssland och USA är en del av vårt pågående strategiska IP-arbete för att säkra en fördelaktig position inför framtida utveckling.
Sten R. Sörensen, VD på Cereno Scientific