Cereno Scientific får godkännande för att starta klinisk studie med sin läkemedelskandidat CS1

Cereno Scientific (Aktietorget: “CRNO B”) meddelar idag att företaget har fått godkännande av Läkemedelsverket och Etikprövningsnämnden i Uppsala för att starta en klinisk studie med läkemedelskandidaten CS1.

Godkännandet av Läkemedelsverket och Etikprövningsnämnden utgör startsignal för en första klinisk studie med läkemedelskandidaten CS1, som Cereno Scientific har tagit fram.

Studien inkluderar individer med borderline hypertension och obesitas för att undersöka säkerhet och tolerabilitet samt de farmakokinetiska egenskaperna hos CS1. Vidare kommer effekten av CS1 på biomarkörer för risk för trombosrelaterade komplikationer att studeras.

Cereno Scientific driver utvecklingen av en bättre behandling för skydd mot blodpropp (trombos) – den globalt dominerande dödsorsaken. Företagets läkemedelskandidat, CS1, utvecklas för preventiv behandling av personer som riskerar att få trombosrelaterad sjukdom. Det nya läkemedlet förväntas ge effektiv behandling samt lägre risk för allvarliga blödningsbiverkningar än dagens behandlingar med blodförtunnande läkemedel.

Den terapeutiska potentialen av CS1 som en ny behandling för förebyggande av trombos har visats i prekliniska studier. Dessa studier har visat att det är möjligt att minska trombosbildningen genom att stimulera kroppens eget försvar mot trombos, utan ökad blödning. VD Sten R Sörensen, kommenterar:

“Detta är en viktig milstolpe för Cereno Scientific. Det är en stor framgång för vårt team och samarbetspartners som alla har arbetat flitigt med vår ambition att ta fram ett välbehövligt nytt tillvägagångssätt för att gynna patienter som lider av trombosrelaterade sjukdomar.”

Sten R. Sörensen – VD
Tel: +46 73 374 03 74.
www.cerenoscientific.com

Denna information är sådan information som Cereno Scientific AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörandeden 2 oktober 2017.

Cereno Scientific utvecklar ett nytt förebyggande läkemedel mot blodpropp som bygger på kroppens egen intelligenta propplösningsmekanism och som ska användas vid behandling av trombosrelaterade kardiovaskulära sjukdomar på den globala marknaden. Hjärt- och kärlsjukdomar är idag den vanligaste dödsorsaken i världen. Med nuvarande behandling föreligger stor risk för allvarliga blödningskomplikationer vilket leder till bristande effekt och medför stor risk att drabbas av nya blodproppar. CS1 förväntas ge en möjlighet till effektiv preventiv blodproppsbehandling och lägre risk för allvarliga blödningsbiverkningar än dagens behandlingar med blodförtunnande läkemedel. CS1, som är en omformulering av en känd substans, bedöms ha en relativ kort utvecklingstid till färdigt läkemedel. CS1 har en unik verkningsmekanism, ett möjligt brett indikationsfönster till stora blodproppsrelaterade folksjukdomar och därmed en stor marknadspotential. Bolaget har huvudkontor i Göteborg, bedriver laboratorie- och utvecklingsverksamhet i AstraZenecas BioVentureHub och utvecklas med stöd av GU Ventures. För mer information, se www.cerenoscientific.se.

Om oss

Cereno Scientific är ett ledande biotechbolag inom kardiovaskulär epigenetisk modulering. Den längst framskridna läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH) och trombosindikationer. CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med anti-trombotiska, anti-inflammatoriska, anti-fibrotiska och tryckreducerande egenskaper, alla relevant för PAH. CS1s epigenetiska mekanism uttrycks genom HDAC-hämning, ett helt nytt behandlingssätt för kardiovaskulära sjukdomar. Ett kliniskt Fas II-studieprogram för CS1 i PAH förväntas kunna initieras i mitten på 2021 under den US FDA beviljade särläkemedelsstatusen (ODD). Dessutom har Cereno ett prekliniskt utvecklingsprogram av HDAC-hämmare som är inriktat mot att behandling av kardiovaskulära sjukdomar. Bolaget är beläget i AstraZenecas BioVenture Hub i Sverige och har kontor i Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på den svenska Spotlight Stock Market (CRNO B). Mer information på www.cerenoscientific.se.