Cereno Scientific meddelar att de första deltagarna doserats i klinisk studie med läkemedelskandidaten CS1

Cereno Scientific (Aktietorget: “CRNO B”), ett läkemedelsföretag som utvecklar ett nytt förebyggande läkemedel för behandling av trombosrelaterad sjukdom, meddelar idag att de första deltagarna har givits första dos i bolagets pågående kliniska studie med läkemedelskandidaten CS1.

Studien, som genomförs i samarbete med Cereno Scientifics kliniska forskningspartner, CTC, inkluderar individer med borderline hypertoni och obesitas för att undersöka säkerhet och tolerabilitet samt de farmakokinetiska egenskaperna hos CS1. Vidare kommer effekten av CS1 på biomarkörer för risk för trombosrelaterade komplikationer att studeras.

Cereno Scientific driver utvecklingen av en bättre behandling för skydd mot blodpropp (trombos) – den globalt dominerande dödsorsaken. Företagets läkemedelskandidat, CS1, utvecklas för preventiv behandling av personer som riskerar att få blodpropp. Det nya läkemedlet förväntas ge effektiv behandling samt lägre risk för allvarliga blödningsbiverkningar än dagens behandlingar med blodförtunnande läkemedel.

Den terapeutiska potentialen av CS1 som en ny behandling för förebyggande av trombos har visats i prekliniska studier. Dessa studier har visat att det är möjligt att minska trombosbildningen genom att stimulera kroppens eget försvar mot trombos, utan ökad blödning.

VD Sten R Sörensen, kommenterar:

Vi är mycket glada över att ha påbörjat denna kliniska studie med CS1, ett nytt potentiellt läkemedel för förebyggande av blodpropp.”